Ν707 - Φυσιολογικές αρχές της προπόνησης

Pin It
Κωδικός Μαθήματος
Ν707
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Τοκμακίδης Σάββας
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39649
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Δούδα Ε., Σμήλιος Η., Τουμπέκης Α., Μπογδάνης Γ. & Ζαφερίδης Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: human performance, exercise metabolism, ATP, PCr, lactate, exercise intensity, interaction, muscle glycogen anaerobic threshold, elite athlete, childhood, growth, lactate, overtraining, neuromuscular adaptation, hormonal regulation, neurophysiology, strength training, thermoregulation, performance enhancements, team and individual sport events, resistance exercise, motor unit, hypertrophy, periodization, stretch shortening cycle.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός και στόχος του μαθήματος είναι να διδάξει και να αναλύσει τους φυσιολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των αθλητών λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε αθλήματος. Παρόλο που οι φυσιολογικοί μηχανισμοί και οι λειτουργικές προσαρμογές του οργανισμού ανταποκρίνονται ενιαία κατά την άσκηση, η εξειδικευμένη προπόνηση δημιουργεί καθοριστικές διαφοροποιήσεις που διακρίνουν τα διάφορα αθλήματα ή και αγωνίσματα μεταξύ τους. Κατά συνέπεια, τόσο τα ατομικά όσο και τα ομαδικά αθλήματα ταξινομούνται σε αερόβια ή αναερόβια ανάλογα με τις μεταβολικές απαιτήσεις που έχουν, σε αθλήματα που επιστρατεύουν μυϊκές ίνες ταχείας ή βραδείας συστολής ανάλογα με την ενεργοποίηση του νευρομυϊκού μηχανισμού κ.ο.κ. Η μελέτη, η ανάλυση και η γνώση των παραγόντων αυτών βοηθά τον προπονητή στην επιλογή των αθλητών, στην εκπόνηση των προπονητικών προγραμμάτων και στη βελτίωση της απόδοσης.

Περιεχόμενο Μαθήματος(περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Τοκμακίδης Σ.
Μπογδάνης Γ.
Διάλεξη 1η: Φυσιολογικά όρια της ανθρώπινης απόδοσης - Ενεργειακός μεταβολισμός κατά την άσκηση υψηλής έντασης (Αλληλεπίδραση αερόβιου και αναερόβιου μεταβολισμού)
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 2η:  Εργαστήριο: Αξιολόγηση αναερόβιας ικανότητας και νευρομυϊκής λειτουργίας
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 3η: Εργαστήριο: Αξιολόγηση αερόβιας αντοχής (καμπύλη γαλακτικού & δρομική 
οικονομία)
- Δούδα Ε. Διάλεξη 4η:  Εξέλιξη των φυσικών ικανοτήτων στην αναπτυξιακή ηλικία. Αερόβια και αναερόβια ικανότητα στην παιδική και εφηβική ηλικία
- Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 5η: Καμπύλη γαλακτικού – Δρομική   οικονομία: Προσδιορισμός της προπονητικής έντασης σε αθλήματα αντοχής
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 6η:  Διατροφή και Αθλητική Απόδοση
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 7η:  Αναπλήρωση υγρών και θερμορύθμιση
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 8η:  Φυσιολογικές βάσεις της προπόνησης δύναμης.
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 9η:  Επίδραση της ενεργητικής αποκατάστασης στην απόδοση
- Ζαφειρίδης Α. Διάλεξη 10η: Σύγχρονες φυσιολογικές προσεγγίσεις στην προπόνηση αερόβιας και αναερόβιας ικανότητας
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 11η: Προσαρμογές του ορμονικού                              
συστήματος με την προπόνηση δύναμης
- Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 12η : Σύνδρομο υπερπροπόνησης
- Τοκμακίδης Σ. Τελικές Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια, παρουσιάσεις, προγραμματισμένη συμμετοχή σε έρευνα πεδίου.
Οι παραπάνω θεματικές ενότητες θα αναπτυχθούν θεωρητικά με εισηγήσεις. Επίσης, οι διδασκόμενοι θα πραγματοποιήσουν αυτόνομα μια μικρή ερευνητική εργασία.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:
  • Γραπτή σύνοψη πέντε ερευνητικών άρθρων (~1000 λέξεις)
  • Ομοιότητες και διαφορές δύο ερευνητικών άρθρων της ίδιας θεματολογία με κρίσεις και σχόλια (4 πρόσφατα άρθρα συναφούς θεματολογίας δίνουν το υλικό για δυο κείμενα ~ 500 λέξεων)
  • Τελικές εξετάσεις

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Willmore J. και D.L. Costill.(2006). Φυσιολογία της Άσκησης και του Αθλητισμού. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
2. Κλεισούρας Β. (2004). Εργοφυσιολογία. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
3. Powers S.K. & E.T. Howley. (2007). Exercise Physiology. 6th ed. Boston, WCB McGraw-Hill.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Υπερπροπόνηση σε σχέση με τα διάφορα αγωνίσματα
2. Υπερπροπόνηση στην εφηβική ηλικία
3. Διατροφή και υπερπροπόνηση
4. Προπόνηση δύναμης στους αναπνευστικούς μύες.
5. Διαφορές ανδρών γυναικών σε σχέση με τους αναπνευστικούς μύες.
6. Ο ρόλος των αναπνευστικών μυών σε αερόβια και αναερόβια αγωνίσματα
7. Ο ρόλος της διατροφής στην αθλητική απόδοση των παιδιών
8. Η προπονητική προσαρμοστικότητα των παιδιών
9. Ο ιδανικός χρόνος αποκατάστασης μετά από έντονη άσκηση στα παιδιά
10. Μεταβολισμός του ATP και της φωσφοκρεατίνης σε άσκηση μέγιστης έντασης
11. Νευρομυϊκές προσαρμογές με την προπόνηση δύναμης στην παιδική ηλικία
12. Αναερόβιος μεταβολισμός σε παίδες και εφήβους
13. Οξεία ορμονική ανταπόκριση σε άσκηση με βάρη
14. Παράγοντες της επιβάρυνσης που επηρεάζουν τις ορμονικές ανταποκρίσεις σε άσκηση με βάρη
15. Ορμονικές προσαρμογές μετά από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προγράμματα δύναμης
16. Συσχέτιση μεταξύ της ορμονικής ανταπόκρισης και της δύναμης
17. Ανάπτυξη της δύναμης με διάφορα μοντέλα περιοδικότητας
18. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα ισχύος
19. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα συνδυασμού για την ανάπτυξη της μέγιστης δύναμης και της ισχύος
20. Φυσιολογικές προσαρμογές του οργανισμού κατά τη διαδικασία εγκλιματισμού σε θερμό περιβάλλον.
21. Παραγωγή ενέργειας και μεταβολικές διεργασίες κατά την έντονη αγωνιστική προσπάθεια
22. Χρήση του γαλακτικού και ο προσδιορισμός της έντασης στην αερόβια άσκηση.
23. Ο ρόλος και η συμπεριφορά της καμπύλης του γαλακτικού με την προπόνηση αντοχής
24. Η συμμετοχή του γαλακτικού στο μεταβολισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης
25. Η συμμετοχή του αερόβιου μεταβολισμού στις έντονες αναερόβιες και υπερμέγιστες προσπάθειες
26. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ανοσοποιητικού συστήματος.
27. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ορμονικού συστήματος.
28. Παράγοντες που επηρεάζουν τη δρομική οικονομία και την αντοχή.
29. Φυσιολογικές διαφορές και ομοιότητες μεταξύ της προπόνησης αντοχής και της προπόνηση ταχύτητας
30. Ελεύθερη επιλογή θέματος σχετική με το περιεχόμενο του μαθήματος που δεν εμπεριέχεται στην παραπάνω θεματολογία.