705 - Τεχνικές ψυχολογικής υποστήριξης αθλητών

Pin It
Κωδικός Μαθήματος
705
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Θεοδωράκης Ιωάννης
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47001
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Παπαϊωάννου Α., Χατζηγεωργιάδης Α.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' αποστάσεως
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: sport psychology, counseling, psychologiac strategies, goal setting, confidence, imagery, concentration, mental practice, stress regulation, arousal.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τις αρχές της αθλητικής ψυχολογίας και των εφαρμογών αυτής στον αγωνιστικό αθλητισμό. Να αναλυθούν οι μέθοδοι και οι τεχνικές της ψυχολογικής υποστήριξης των αθλητών, και ιδιαίτερα οι τεχνικές εκείνες που μπορούν να εφαρμοσθούν από προπονητές (τεχνικές καθορισμού στόχων, νοερής εξάσκησης, ελέγχου του στρες, ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης, βελτίωσης της αυτοσυγκέντρωσης κλπ.).

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)

Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στην ψυχολογία της υποστήριξης στον αγωνιστικό αθλητισμό. Μέθοδοι και διαδικασίες αξιολόγησης απόδοσης και ψυχολογικών καταστάσεων αθλητών.
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 2η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Νοερή εξάσκηση.
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 3η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Στρατηγικές αυτοπεποίθησης.
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 4η: Μεγιστοποίηση απόδοσης: Προγράμματα στόχων. Στόχοι στα γυμναστήρια
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 5η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Αυτοσυγκέντρωση.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 6η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Τεχνική αυτοδιαλόγου. Θετική σκέψη.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 7η: Προγράμματα ψυχολογικής προετοιμασίας αθλητών.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 8η: Ψυχολογικές θεωρίες και αλλαγή συμπεριφοράς.
- Παπαϊωάννου Α. Διαλεξη 9η: Θέματα παρακίνησης και προσανατολισμοί στόχων στον αγωνιστικό αθλητισμό.
- Χατζηγεωργιάδης Α. Διαλεξη 10η: Συνοχή στα γυμναστήρια και στις ομάδες.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 11η: Επιθετικότητα στα σπορ.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 12η: Ψυχολογία των τραυματισμών.
- Θεοδωράκης Ι. Θέματα ψυχολογίας. Βιβλίο μαθητή γυμνασίου.


Τρόπος Διδασκαλίας
Διαλέξεις, ασκήσεις, συμπλήρωση ερωτηματολογίων, μελέτη εργασιών, οργάνωση ερευνών.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Εργασία ανασκόπησης (40%)
2. Δύο γραπτές εξετάσεις με σύστημα πολλαπλών ερωτήσεων (30%)


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1996). Understanding psychological preparation for sport. Wiley, Chichester.

2. Singer, R., Hausenblas, H.A., Janelle, S.M. (Eds.) (2001). Handbook of Sport Psychology. New York: Wiley.

3. Weinberg, R., & Gould, D. (1999). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.

4. Williams, J. (2001). Applied Sport Psychology: Personal growth to peak performance. Mountain View CA: Mayfield.

5. Θεοδωράκης, Γ., Γούδας, Μ., Παπαιωάννου, Α. (2001). Ψυχολογική υπεροχή στον αθλητισμό. Θες/νικη: Χριστοδουλίδης.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση

1. Πως ελέγχεται η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των ψυχομετρικών κλιμάκων; Αναφέρατε παραδείγματα από σχετικές εργασίες στην αθλητική ψυχολογία.
2. Η χρήση της “ποιοτικής μεθοδολογίας” έρευνας στην αθλητική ψυχολογία. Ποιά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αυτής, που εμφανίζονται στην ανασκόπηση της μεθοδολογίας των ερευνών που την έχουν χρησιμοποιήσει;
3. Παρακίνηση για επίτευξη στον αθλητισμό με βάση τη Θεωρία της Απόδοσης.
4. Παρακίνηση για συμμετοχή σε άσκηση με βάση τη Θεωρία της Απόδοσης.
5. Παρακίνηση για συμμετοχή στον αθλητισμό με βάση τη Θεωρία τoυ Αυτοκαθορισμού.
6. Παρακίνηση για συμμετοχή σε άσκηση με βάση τη Θεωρία του Αυτοκαθορισμού.
7. Κατανοώντας την παρακίνηση στον αθλητισμό: Ο ρόλος της αυτοεκτίμησης.
8. Παρακίνηση για επίτευξη στον αθλητισμό με βάση τη Θεωρία των στόχων επίτευξης.
9. Ο ρόλος του κλίματος παρακίνησης στην παρακίνηση και απόδοση των αθλητών.
10. Ψυχολογική συνοχή ομάδος και απόδοση ομάδος.
11. Στρατηγικές ανάπτυξης και βελτίωσης της συνοχής αθλητικής ομάδος.
12. Μοντέλα ηγεσίας και εφαρμογές στον αγωνιστικό αθλητισμό.
13. Η σχέση της αποτελεσματικότητας ομάδος με τον καθορισμό στόχων ομάδος και η συνεισφορά τους στην ανάπτυξη της συνοχής της ομάδος.
14. Διαδικασίες ανάπτυξης αποτελεσματικότητας ομάδος (collective efficacy).
15. Μηχανισμοί και ψυχολογικές μεταβλητές που επηρεάζουν την επιτυχία των στόχων.
16. Ο ρόλος της δέσμευσης σε στόχους στην αθλητική παρακίνηση και απόδοση.
17. Ο ρόλος της δέσμευσης σε στόχους στην προσκόλληση σε προγράμματα άσκησης.
18. Η επίδραση της άσκησης στο επίπεδο αυτοεκτίμησης των ατόμων.
19. Αυτοπεποίθηση και αθλητική απόδοση.
20. Αυτοπεποίθηση και συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης.
21. Παράγοντες που επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση αθλητών και αθλητριών: Πρακτικές υποδείξεις για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης στην προεφηβική και εφηβική ηλικία (αναπτυξιακός αθλητισμός).
22. Αξιολόγηση αυτοπεποίθησης στον αγωνιστικό αθλητισμό.
23. Αυτοπεποίθηση και ανατροφοδότηση στον αγωνιστικό αθλητισμό: Αλληλοσυσχέτιση και σχέση με αθλητική απόδοση.
24. Αυτοσυγκέντρωση στα σπορ.
25. Έλεγχος προσοχής και αθλητική απόδοση: Θεωρία και έρευνες.
26. Θεωρίες θετικής σκέψης και επίδρασης αυτής στην αθλητική απόδοση. Πρακτικές υποδείξεις για την χρήση της θετικής σκέψης σε δύο αθλήματα της επιλογή σας.
27. Νοερή εξάσκηση. Θεωρία, έρευνες και εφαρμογές.
28. Νοερή εξάσκηση. Γνωστικοί και φυσιολογικοί μηχανισμοί.
29. Το πολυδιάστατο μοντέλο του άγχους: Θεωρία και έρευνες στον αγωνιστικό αθλητισμό.
30. Τεχνικές παρέμβασης για την αντιμετώπιση του στρες και του άγχους στον αθλητισμό: Θεωρία και έρευνες.
31. Η σχέση άγχους και αθλητικής απόδοσης σύμφωνα με το “Μοντέλο Καταστροφής”: Θεωρία και έρευνες στον αγωνιστικό αθλητισμό.
32. Η σχέση άγχους και αθλητικής απόδοσης σύμφωνα με το “Μοντέλο του διευκολυντικού-ανασταλτικού άγχους”: Θεωρία και έρευνες στον αγωνιστικό αθλητισμό.