Ν802 - Θεωρία και Εφαρμογές Επεξεργασίας Πληροφορίας

Pin It
Κωδικός Μαθήματος
Ν802
Κατηγορία Μαθήματος
Κορμού
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Γούργουλης Βασίλειος
Βαθμίδα: Αναπληρωτής Καθηγητής
Τηλ: +30 23510 39656
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Κούλη Ο. & Παπαγεωργίου Π.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Outline802.pdf Τελευταία ενημέρωση 19/10/2013
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 10
Εξάμηνο: Α' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις – Εργαστήρια Η/Υ
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: statistic, Analysis of Variance

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι η εκμάθηση βασικών στατιστικών αναλύσεων, απαραίτητων για τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων σε μια έρευνα, όπως π.χ. κατά την εκπόνηση της μεταπτυχιακής διατριβής.

Στα πλαίσια του μαθήματος θα διευκρινιστούν βασικές έννοιες της Στατιστικής, όπως διακύμανση, τυπική απόκλιση, κανονική κατανομή, δειγματική κατανομή, διαστήματα εμπιστοσύνης, σφάλμα δειγματοληψίας, έλεγχος υποθέσεων. Επίσης, θα παρουσιαστεί το θεωρητικό υπόβαθρο των αναλύσεων διακύμανσης, όπως οι έννοιες αθροίσματα τετραγώνων, μέσα τετράγωνα, F – τιμές, κύρια επίδραση παράγοντα, αλληλεπίδραση παραγόντων, τεστ πολλαπλών συγκρίσεων και θα αναπτυχθούν δεξιότητες χειρισμού του στατιστικού προγράμματος SPSS σχετικά με τις αναλύσεις διακύμανσης. Επιπλέον, θα αναπτυχθεί η ικανότητα ερμηνείας των αποτελεσμάτων των στατιστικών αναλύσεων.


Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Διάλεξη   Εισηγητής   Θέμα
1η

Γούργουλης Β.

Κούλη Ο.
Παπαγεωργίου Π.

Διάλεξη: Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Στατιστικής

Εργαστήριο H/Y: Εισαγωγή στο χειρισμού του στατιστικού προγράμματος SPSS

2η

Γούργουλης Β.

Κούλη Ο.
Παπαγεωργίου Π.

Διάλεξη: Ανάλυση διακύμανσης για ανεξάρτητες μετρήσεις ως προς έναν παράγοντα

Εργαστήριο H/Y: Διεξαγωγή αναλύσεων διακύμανσης για ανεξάρτητες μετρήσεις με έναν παράγοντα μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS.

3η

Γούργουλης Β.

Κούλη Ο.
Παπαγεωργίου Π.

Διάλεξη: Ανάλυση διακύμανσης για ανεξάρτητες μετρήσεις ως προς δύο παράγοντες

Εργαστήριο H/Y: Διεξαγωγή αναλύσεων διακύμανσης για ανεξάρτητες μετρήσεις με δύο παράγοντες μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS.

4η Γούργουλης Β.

Εργαστήριο H/Y - Επανάληψη: Διεξαγωγή αναλύσεων διακύμανσης μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με έναν παράγοντα.

5η Γούργουλης Β. Εργαστήριο H/Y – Επανάληψη: Διεξαγωγή αναλύσεων διακύμανσης μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με δύο παράγοντες.
6η Γούργουλης Β.

Εργαστήριο H/Y – Επανάληψη: Διεξαγωγή αναλύσεων διακύμανσης μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS

Εμπέδωση
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με έναν παράγοντα
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με δύο παράγοντες.

7η Γούργουλης Β.

Διάλεξη εξ αποστάσεως: Ανάλυση διακύμανσης για εξαρτημένες μετρήσεις ως προς έναν επαναλαμβανόμενο παράγοντα
Επίδειξη διεξαγωγής αναλύσεων διακύμανσης για εξαρτημένες μετρήσεις με έναν επαναλαμβανόμενο παράγοντα μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS.

8η Γούργουλης Β. Διάλεξη εξ αποστάσεως: Ανάλυση διακύμανσης για εξαρτημένες μετρήσεις ως προς δύο παράγοντες εκ των οποίων μόνο ο ένας είναι επαναλαμβανόμενος (Two Way repeated measures)
Επίδειξη διεξαγωγής αναλύσεων διακύμανσης για εξαρτημένες μετρήσεις με δύο παράγοντες εκ των οποίων μόνο ο ένας είναι επαναλαμβανόμενος μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS.
9η Γούργουλης Β. Διάλεξη εξ αποστάσεως: Επανάληψη αναλύσεων διακύμανσης για εξαρτημένες μετρήσεις ως προς έναν και ως προς δύο παράγοντες εκ των οποίων μόνο ο ένας είναι επαναλαμβανόμενος (Two Way repeated measures)
Επίδειξη διεξαγωγής αναλύσεων διακύμανσης για εξαρτημένες μετρήσεις ως προς έναν και ως προς δύο παράγοντες εκ των οποίων μόνο ο ένας είναι επαναλαμβανόμενος μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS.
10η Κούλη Ο. Παπαγεωργίου Π. Εργαστήριο H/Y: Πρακτική εξάσκηση αναλύσεων διακύμανσης μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS και αναγνώριση μοντέλων ανάλυσης
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με έναν παράγοντα
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με δύο παράγοντες
11η a Κούλη Ο. Παπαγεωργίου Π. Test SPSS - Η/Υ: Εισαγωγή δεδομένων – Επεξεργασία δεδομένων (στατιστική ανάλυση) – Ερμηνεία αποτελεσμάτων.
11η b Κούλη Ο. Παπαγεωργίου Π. Εργαστήριο H/Y: Πρακτική εξάσκηση αναλύσεων διακύμανσης μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS και αναγνώριση μοντέλων ανάλυσης
• για εξαρτημένες μετρήσεις με έναν επαναλαμβανόμενο παράγοντα
• για εξαρτημένες μετρήσεις με δύο παράγοντες εκ των οποίων μόνο ο ένας είναι επαναλαμβανόμενος .
12η Κούλη Ο. Παπαγεωργίου Π. Εργαστήριο H/Y: Πρακτική εξάσκηση αναλύσεων διακύμανσης μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS και αναγνώριση μοντέλων ανάλυσης (… σενάρια …)
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με έναν παράγοντα
• για ανεξάρτητες μετρήσεις με δύο παράγοντες
• για εξαρτημένες μετρήσεις με έναν επαναλαμβανόμενο παράγοντα
• για εξαρτημένες μετρήσεις με δύο παράγοντες εκ των οποίων μόνο ο ένας είναι επαναλαμβανόμενος.
    Εξετάσεις εξ αποστάσεως

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις και εργαστήρια H/Y.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
• 20%: Εργασία - παρουσίαση της στατιστικής ανάλυσης (σχετικής με τη διδασκόμενη ύλη: αναλύσεις διακύμανσης) ενός άρθρου επιλογής του φοιτητή. Θα παραδοθεί το 2ο τριήμερο.
• 30%: Test SPSS - Η/Υ: Εισαγωγή δεδομένων – Επεξεργασία δεδομένων (στατιστική ανάλυση)– Ερμηνεία αποτελεσμάτων
• 10%: Συμμετοχή στο μάθημα.
• 40%: Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου (βασικές έννοιες της Στατιστικής, ερμηνεία και συγγραφή των αποτελεσμάτων κάποιων αναλύσεων από τη διδασκόμενη ύλη).

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
  1. 1. Γούργουλης Β., Μαυρομάτης Γ. (2002). Βασικές έννοιες εφαρμοσμένης Στατιστικής στη Φυσική Αγωγή. Εκδόσεις ΣΑΛΤΟ. Θεσσαλονίκη.
    Κεφ. 5: Κανονική κατανομή (Σελ. 61 - 69)
    Κεφ. 6: Εκτίμηση παραμέτρων και διαστημάτων (Σελ. 71 - 89)
    Κεφ. 7: Έλεγχος υποθέσεων (Σελ. 91 - 116)
    Πίνακας Z - κανονικής κατανομής (Σελ. 169)
    Πίνακας t - κατανομής (Σελ. 170)
  2. Μαυρομάτης Γ. (1999). Στατιστικά μοντέλα και μέθοδοι ανάλυσης δεδομένων. UNIVERSITY STUDIO PRESS. Θεσσαλονίκη.
    Κεφ. 3: Ανάλυση διακύμανσης με έναν παράγοντα (One -Way) (Σελ. 43 - 57)
    Κεφ. 3: Ανάλυση διακύμανσης με δύο παράγοντες ομαδοποίησης (Two-Way) (Σελ. 59 - 79)
    Κεφ. 6: Ανάλυση διακύμανσης σε επαναλαμβανόμενες μετρήσεις με έναν παράγοντα (Σελ. 97 - 102)
    Κεφ. 6: Πειράματα με δύο παράγοντες εκ των οποίων ο ένας μόνο είναι με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις (Σελ. 108 - 114)
  3. Ferguson A. G., Takane Y. (1989). Statistical Analysis in Psychology and Education.McGraw-Hill Book Company. New York.
    Chapter 15: Analysis of Variance: One-Way classification (Σελ. 250 - 271)
    Chapter 16: Analysis of Variance: Two-Way classification (Σελ. 272 - 296)
    Chapter 19: Repeated Measurient and other experimental designs
    19.3. One-Factor experiments with repeated measurients: Computation and expectation of Mean Squares
    19.4. Illustrative example of one-factor experiment with repeated measurients (Σελ. 347 - 351) 19.7. Two-Factor experiments with repeated measurients: on one factor
    19.4. Computation formulas for two-factor experiments with repeated measurients on one factor (Σελ. 356 - 363)
  4. Καμπίτσης Χ., Χαραχούσου – Καμπίτση Υ. (1999). Τεχνικές έρευνας στις αθλητικές επιστήμες. Θεσσαλονίκη.
    (Σελ. 153 – 158, 172 – 176, 405 – 411, 421 – 423)

Ακαδημαϊκή Ακεραιότητα
Οι φοιτητές που μετέχουν στο μάθημα αυτό οφείλουν να πραγματοποιούν όλες τις εργασίες και τις σχετικές δραστηριότητες σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τα πνευματικά δικαιώματα Ν. 2121/1993. Οποιασδήποτε μορφή λογοκλοπής δεν είναι αποδεκτή και αποτελεί σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα με σοβαρότατες κυρώσεις. Σε κάθε περίπτωση οδηγεί σε αποτυχία (Βαθμός = 0) στο μάθημα και αναφέρεται άμεσα στην Ειδική Διατμηματική Επιτροπή του ΔΠΜΣ και μπορεί να οδηγήσει και στη διαγραφή σύμφωνα με τον Κανονισμό λειτουργίας των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΔΠΘ. Όποιες ιδέες ή κείμενο δεν αποτελούν πρωτότυπο έργο του φοιτητή θα πρέπει να συνοδεύονται από πλήρη αναφορά της πηγής τους.