Ν707 - Φυσιολογικές αρχές της προπόνησης

Κωδικός Μαθήματος
Ν707
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Τοκμακίδης Σάββας
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39649
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Δούδα Ε., Σμήλιος Η., Τουμπέκης Α., Μπογδάνης Γ. & Ζαφερίδης Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: human performance, exercise metabolism, ATP, PCr, lactate, exercise intensity, interaction, muscle glycogen anaerobic threshold, elite athlete, childhood, growth, lactate, overtraining, neuromuscular adaptation, hormonal regulation, neurophysiology, strength training, thermoregulation, performance enhancements, team and individual sport events, resistance exercise, motor unit, hypertrophy, periodization, stretch shortening cycle.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός και στόχος του μαθήματος είναι να διδάξει και να αναλύσει τους φυσιολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των αθλητών λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε αθλήματος. Παρόλο που οι φυσιολογικοί μηχανισμοί και οι λειτουργικές προσαρμογές του οργανισμού ανταποκρίνονται ενιαία κατά την άσκηση, η εξειδικευμένη προπόνηση δημιουργεί καθοριστικές διαφοροποιήσεις που διακρίνουν τα διάφορα αθλήματα ή και αγωνίσματα μεταξύ τους. Κατά συνέπεια, τόσο τα ατομικά όσο και τα ομαδικά αθλήματα ταξινομούνται σε αερόβια ή αναερόβια ανάλογα με τις μεταβολικές απαιτήσεις που έχουν, σε αθλήματα που επιστρατεύουν μυϊκές ίνες ταχείας ή βραδείας συστολής ανάλογα με την ενεργοποίηση του νευρομυϊκού μηχανισμού κ.ο.κ. Η μελέτη, η ανάλυση και η γνώση των παραγόντων αυτών βοηθά τον προπονητή στην επιλογή των αθλητών, στην εκπόνηση των προπονητικών προγραμμάτων και στη βελτίωση της απόδοσης.

Περιεχόμενο Μαθήματος(περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Τοκμακίδης Σ.
Μπογδάνης Γ.
Διάλεξη 1η: Φυσιολογικά όρια της ανθρώπινης απόδοσης - Ενεργειακός μεταβολισμός κατά την άσκηση υψηλής έντασης (Αλληλεπίδραση αερόβιου και αναερόβιου μεταβολισμού)
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 2η:  Εργαστήριο: Αξιολόγηση αναερόβιας ικανότητας και νευρομυϊκής λειτουργίας
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 3η: Εργαστήριο: Αξιολόγηση αερόβιας αντοχής (καμπύλη γαλακτικού & δρομική 
οικονομία)
- Δούδα Ε. Διάλεξη 4η:  Εξέλιξη των φυσικών ικανοτήτων στην αναπτυξιακή ηλικία. Αερόβια και αναερόβια ικανότητα στην παιδική και εφηβική ηλικία
- Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 5η: Καμπύλη γαλακτικού – Δρομική   οικονομία: Προσδιορισμός της προπονητικής έντασης σε αθλήματα αντοχής
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 6η:  Διατροφή και Αθλητική Απόδοση
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 7η:  Αναπλήρωση υγρών και θερμορύθμιση
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 8η:  Φυσιολογικές βάσεις της προπόνησης δύναμης.
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 9η:  Επίδραση της ενεργητικής αποκατάστασης στην απόδοση
- Ζαφειρίδης Α. Διάλεξη 10η: Σύγχρονες φυσιολογικές προσεγγίσεις στην προπόνηση αερόβιας και αναερόβιας ικανότητας
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 11η: Προσαρμογές του ορμονικού                              
συστήματος με την προπόνηση δύναμης
- Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 12η : Σύνδρομο υπερπροπόνησης
- Τοκμακίδης Σ. Τελικές Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια, παρουσιάσεις, προγραμματισμένη συμμετοχή σε έρευνα πεδίου.
Οι παραπάνω θεματικές ενότητες θα αναπτυχθούν θεωρητικά με εισηγήσεις. Επίσης, οι διδασκόμενοι θα πραγματοποιήσουν αυτόνομα μια μικρή ερευνητική εργασία.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:
  • Γραπτή σύνοψη πέντε ερευνητικών άρθρων (~1000 λέξεις)
  • Ομοιότητες και διαφορές δύο ερευνητικών άρθρων της ίδιας θεματολογία με κρίσεις και σχόλια (4 πρόσφατα άρθρα συναφούς θεματολογίας δίνουν το υλικό για δυο κείμενα ~ 500 λέξεων)
  • Τελικές εξετάσεις

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Willmore J. και D.L. Costill.(2006). Φυσιολογία της Άσκησης και του Αθλητισμού. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
2. Κλεισούρας Β. (2004). Εργοφυσιολογία. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
3. Powers S.K. & E.T. Howley. (2007). Exercise Physiology. 6th ed. Boston, WCB McGraw-Hill.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Υπερπροπόνηση σε σχέση με τα διάφορα αγωνίσματα
2. Υπερπροπόνηση στην εφηβική ηλικία
3. Διατροφή και υπερπροπόνηση
4. Προπόνηση δύναμης στους αναπνευστικούς μύες.
5. Διαφορές ανδρών γυναικών σε σχέση με τους αναπνευστικούς μύες.
6. Ο ρόλος των αναπνευστικών μυών σε αερόβια και αναερόβια αγωνίσματα
7. Ο ρόλος της διατροφής στην αθλητική απόδοση των παιδιών
8. Η προπονητική προσαρμοστικότητα των παιδιών
9. Ο ιδανικός χρόνος αποκατάστασης μετά από έντονη άσκηση στα παιδιά
10. Μεταβολισμός του ATP και της φωσφοκρεατίνης σε άσκηση μέγιστης έντασης
11. Νευρομυϊκές προσαρμογές με την προπόνηση δύναμης στην παιδική ηλικία
12. Αναερόβιος μεταβολισμός σε παίδες και εφήβους
13. Οξεία ορμονική ανταπόκριση σε άσκηση με βάρη
14. Παράγοντες της επιβάρυνσης που επηρεάζουν τις ορμονικές ανταποκρίσεις σε άσκηση με βάρη
15. Ορμονικές προσαρμογές μετά από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προγράμματα δύναμης
16. Συσχέτιση μεταξύ της ορμονικής ανταπόκρισης και της δύναμης
17. Ανάπτυξη της δύναμης με διάφορα μοντέλα περιοδικότητας
18. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα ισχύος
19. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα συνδυασμού για την ανάπτυξη της μέγιστης δύναμης και της ισχύος
20. Φυσιολογικές προσαρμογές του οργανισμού κατά τη διαδικασία εγκλιματισμού σε θερμό περιβάλλον.
21. Παραγωγή ενέργειας και μεταβολικές διεργασίες κατά την έντονη αγωνιστική προσπάθεια
22. Χρήση του γαλακτικού και ο προσδιορισμός της έντασης στην αερόβια άσκηση.
23. Ο ρόλος και η συμπεριφορά της καμπύλης του γαλακτικού με την προπόνηση αντοχής
24. Η συμμετοχή του γαλακτικού στο μεταβολισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης
25. Η συμμετοχή του αερόβιου μεταβολισμού στις έντονες αναερόβιες και υπερμέγιστες προσπάθειες
26. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ανοσοποιητικού συστήματος.
27. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ορμονικού συστήματος.
28. Παράγοντες που επηρεάζουν τη δρομική οικονομία και την αντοχή.
29. Φυσιολογικές διαφορές και ομοιότητες μεταξύ της προπόνησης αντοχής και της προπόνηση ταχύτητας
30. Ελεύθερη επιλογή θέματος σχετική με το περιεχόμενο του μαθήματος που δεν εμπεριέχεται στην παραπάνω θεματολογία.

706 - Μεγιστοποίηση της επίδοσης σε ατομικά και ομαδικά αθλήματα με βιοκινητικές μεθόδους

Κωδικός Μαθήματος
706
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μαυρομάτης Γεώργιος
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39645
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αγγελούσης Ν., & Γούργουλης Β.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις – Εργαστήρια
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: sport biomechanics, kinematics, kinetics, electromyography.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Η παροχή εργαστηριακών και θεωρητικών γνώσεων για την καταγραφή, ανάλυση και ερμηνεία των εμβιομηχανικών χαρακτηριστικών όλων των αθλητικών κινήσεων στην κατεύθυνση της μεγιστοποίησης της επίδοσης και απόδοσης του αθλητή, ώστε οι φοιτητές να είναι ικανοί για να:
α) προσαρμόζουν την τεχνική των αθλητών ανάλογα με τις ατομικές ιδιαιτερότητες τους.
β) προσδιορίζουν κατάλληλα τις προπονητικές εντάσεις και επιβαρύνσεις, ώστε να μεγιστοποιούνται οι μυοσκελετικές προσαρμογές.
γ) επιλέγουν τα ορθότερα προπονητικά μέσα και ασκήσεις ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή απόδοση με την ελάχιστη πιθανότητα τραυματισμού.
δ) να μεγιστοποιούν τη νευρομυική συναρμογή για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης του μυοσκελετικού συστήματος.
ε) να αξιολογούν τα οφέλη της προπόνησης και τις επιδράσεις της στην αγωνιστική κίνηση.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)

Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Αγγελούσης Ν. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στις εμβιομηχανικές μεθόδους αξιολόγησης.
- Αγγελούσης Ν. Διάλεξη 2η: Κινηματική ανάλυση αθλητικών κινήσεων – Εργαστήριο.
- Αγγελούσης Ν. Διάλεξη 3η: Ερμηνεία & αξιολόγηση δεδομένων κινηματικής ανάλυσης - Εργαστήριο.
- Μαυρομμάτης Γ. Διάλεξη 4η: Υπερηχοτομογραφία – Εφαρμογές.
- Γούργουλης Β. Διάλεξη 5η: Δυναμομετρία/δυναμογραφία – Εφαρμογές.
- Μαυρομμάτης Γ. Διαλεξη 6η: Ερμηνεία & αξιολόγηση δεδομένων δυναμογραφίας & υπερηχοτομογραφίας.
- Γούργουλης Β. Διαλεξη 7η: Ηλεκτρομυογραφία – εφαρμογές.
- Αγγελούσης Ν. Διαλεξη 8η: Αρθρικές ροπές και επιβαρύνσεις στις αθλητικές κινήσεις.
- Αγγελούσης Ν. Διαλεξη 9η: Περιορισμοί & αξιοπιστία εμβιομηχανικών μετρήσεων.
- Γούργουλης Β. Διαλεξη 10η: Έλεγχος και καθοδήγηση της προπόνησης τεχνικής – παραδείγματα.
- Γούργουλης Β. Διαλεξη 11η: Εμβιομηχανικές αναλύσεις στον υγρό στίβο – Εργαστήριο.
- Γούργουλης Β. Διαλεξη 12η: Αξιολόγηση προπονητικών παρεμβάσεων – Εργαστήριο.
- Αγγελούσης Ν. Τελικές Εξετάσεις


Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις και εργαστήρια.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Συμμετοχή στο μάθημα (10%)
2. Ενδιάμεσες αξιολογήσεις (50%)
3. Εργασία (σύντομη πρόταση για έρευνα) (40%)


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Υποχρεωτική
1. Αγγελούσης Ν. (2001) Εισαγωγή στην αθλητική βιομηχανική. Σημειώσεις Μεταπτυχιακού προγράμματος «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής», σελ. 1 – 10.

2. Γούργουλης Β. (2001) Έλεγχος και καθοδήγηση της προπόνησης τεχνικής - Παράδειγμα: κίνηση ARASE. Σημειώσεις Μεταπτυχιακού προγράμματος «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής», σελ. 11 – 47.

3. Γούργουλης Β. (2001) Αξιολόγηση της κατακόρυφης αλτικής ικανότητας και της αντιδραστικής ικανότητας. Σημειώσεις Μεταπτυχιακού προγράμματος «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής», σελ. 59 – 66.

4. Αγγελούσης Ν. (2001) Ηλεκτρομυογραφική προσέγγιση των νευρομυϊκών προσαρμογών μετά από προπόνηση. Σημειώσεις Μεταπτυχιακού προγράμματος «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής», σελ. 67 – 98.

5. Αγγελούσης Ν. (2001) Ανθρωπομετρία. Σημειώσεις Μεταπτυχιακού προγράμματος «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής», σελ. 99 – 122.

6. Αγγελούσης Ν. (2001) Έργο – Ενέργεια – Ισχύς, στην αθλητική κίνηση. Σημειώσεις Μεταπτυχιακού προγράμματος «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής», σελ. 136-156.

Προτεινόμενη
1. Winter A. D. (1990). Biomechanics and motor control of human movement. New York: John Wiley & Sons, Inc. Σελίδες: 11-73, 103 - 138, 191 – 210.

2. Allard P., Stokes I.A.F., Blanchi J-P. (Eds) (1995). Three – Dimensional Analysis of Human Movement. Champaign, IL: Human Kinetics. Σελίδες: 19 – 40.

3. Κomi P. V. (Ed) (1991). Strength and Power in Sport. Blackwell: Scientific Publications. Σελίδες: 381 – 395.

Ν706 - Σύγχρονη προπόνηση τεχνικής

Κωδικός Μαθήματος
Ν706
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μαυρομάτης Γεώργιος
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39645
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αγγελούσης Ν., & Γούργουλης Β., Χατζηνικολάου Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις – Εργαστήρια
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: sport technique, training, biomechanics, performance.


Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Η κατανόηση των σύγχρονων πρακτικών για την προπόνηση της τεχνικής των αθλητικών κινήσεων με πλήρη αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας για την καταγραφή, αξιολόγηση και καθοδήγηση της εκτέλεσης τους. Ειδικότερα στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να ερμηνεύουν και να αξιολογούν:

  1. τα μηχανικά χαρακτηριστικά της τεχνικής των αθλητικών κινήσεων,
  2. τις μυοσκελετικές ροπές και επιβαρύνσεις που ασκούνται στον αθλητή στη διάρκεια των αθλητικών κινήσεων
  3. τη λειτουργία και το συγχρονισμό των αγωνιστών και ανταγωνιστών μυών

ώστε να είναι ικανοί για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τις απαιτούμενες παρεμβάσεις μέσω της προπόνησης με στόχους:

  • τη βελτίωση/τροποποίηση της τεχνικής των αθλητών ανάλογα με τις ατομικές ιδιαιτερότητες τους
  • τη βελτιστοποίηση των αρθρικών ροπών και επιβαρύνσεων ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή απόδοση με την ελάχιστη πιθανότητα τραυματισμού
  • την εφαρμογή της αρχής της εξειδίκευσης στην προπόνηση
  • την εφαρμογή αγωνιστικών επιβαρύνσεων στην προπόνηση τεχνικής.


Περιεχόμενο Μαθήματος(περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)

Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Αγγελούσης Ν. Εισαγωγή στις σύγχρονες πρακτικές για την καθοδήγηση της προπόνησης τεχνικής
- Αγγελούσης Ν. Ποιοτική ανάλυση της τεχνικής των κινήσεων
- Αγγελούσης Ν. Ανάλυση κινητικών προτύπων στον αθλητισμό – Εργαστήριο
- Μαυρομμάτης Γ. Ερμηνεία & αξιολόγηση δεδομένων ανάλυσης κίνησης – Εργαστήριο
- Γούργουλης Β. Δυναμογραφικές και ηλεκτρομυογραφικές προσεγγίσεις της τεχνικής των αθλητικών κινήσεων
- Μαυρομμάτης Γ. Ερμηνεία & αξιολόγηση δεδομένων δυναμογραφίας & ηλεκτρομυογραφίας
- Χατζηνικολάου Α. Σύγχρονες προπονητικές αρχές για τη βελτίωση της τεχνικής
- Χατζηνικολάου Α. Καλές πρακτικές της προπόνησης τεχνικής σε ατομικά και ομαδικά αθλήματα
- Αγγελούσης Ν. Περιορισμοί & αξιοπιστία των μετρήσεων για την αξιολόγηση της τεχνικής
- Γούργουλης Β. Έλεγχος και καθοδήγηση της προπόνησης τεχνικής – παραδείγματα
- Γούργουλης Β. Εμβιομηχανικές αναλύσεις στον υγρό στίβο – Εργαστήριο
- Γούργουλης Β. Αξιολόγηση προπονητικών παρεμβάσεων – Εργαστήριο
- - Τελικές Εξετάσεις


Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις και εργαστήρια.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Συμμετοχή στο μάθημα (10%)
2. Ενδιάμεσες αξιολογήσεις (60%)
3. Εργασία (30%)


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Mason, Β.Ρ. & Portus, Μ. (2005) Essay: Biomechanical support in sport, The Lancet, 366, 25. 
2. Άρθρα σχετικά με την προπόνηση τεχνικής σε ατομικά και ομαδικά αθλήματα (η σχετική λίστα θα δοθεί στο πλαίσιο των διαλέξεων).
 

705 - Τεχνικές ψυχολογικής υποστήριξης αθλητών

Κωδικός Μαθήματος
705
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Θεοδωράκης Ιωάννης
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47001
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Παπαϊωάννου Α., Χατζηγεωργιάδης Α.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' αποστάσεως
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: sport psychology, counseling, psychologiac strategies, goal setting, confidence, imagery, concentration, mental practice, stress regulation, arousal.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τις αρχές της αθλητικής ψυχολογίας και των εφαρμογών αυτής στον αγωνιστικό αθλητισμό. Να αναλυθούν οι μέθοδοι και οι τεχνικές της ψυχολογικής υποστήριξης των αθλητών, και ιδιαίτερα οι τεχνικές εκείνες που μπορούν να εφαρμοσθούν από προπονητές (τεχνικές καθορισμού στόχων, νοερής εξάσκησης, ελέγχου του στρες, ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης, βελτίωσης της αυτοσυγκέντρωσης κλπ.).

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)

Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στην ψυχολογία της υποστήριξης στον αγωνιστικό αθλητισμό. Μέθοδοι και διαδικασίες αξιολόγησης απόδοσης και ψυχολογικών καταστάσεων αθλητών.
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 2η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Νοερή εξάσκηση.
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 3η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Στρατηγικές αυτοπεποίθησης.
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 4η: Μεγιστοποίηση απόδοσης: Προγράμματα στόχων. Στόχοι στα γυμναστήρια
- Θεοδωράκης Ι. Διάλεξη 5η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Αυτοσυγκέντρωση.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 6η: Μεγιστοποίηση της απόδοσης: Τεχνική αυτοδιαλόγου. Θετική σκέψη.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 7η: Προγράμματα ψυχολογικής προετοιμασίας αθλητών.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 8η: Ψυχολογικές θεωρίες και αλλαγή συμπεριφοράς.
- Παπαϊωάννου Α. Διαλεξη 9η: Θέματα παρακίνησης και προσανατολισμοί στόχων στον αγωνιστικό αθλητισμό.
- Χατζηγεωργιάδης Α. Διαλεξη 10η: Συνοχή στα γυμναστήρια και στις ομάδες.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 11η: Επιθετικότητα στα σπορ.
- Θεοδωράκης Ι. Διαλεξη 12η: Ψυχολογία των τραυματισμών.
- Θεοδωράκης Ι. Θέματα ψυχολογίας. Βιβλίο μαθητή γυμνασίου.


Τρόπος Διδασκαλίας
Διαλέξεις, ασκήσεις, συμπλήρωση ερωτηματολογίων, μελέτη εργασιών, οργάνωση ερευνών.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Εργασία ανασκόπησης (40%)
2. Δύο γραπτές εξετάσεις με σύστημα πολλαπλών ερωτήσεων (30%)


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1996). Understanding psychological preparation for sport. Wiley, Chichester.

2. Singer, R., Hausenblas, H.A., Janelle, S.M. (Eds.) (2001). Handbook of Sport Psychology. New York: Wiley.

3. Weinberg, R., & Gould, D. (1999). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.

4. Williams, J. (2001). Applied Sport Psychology: Personal growth to peak performance. Mountain View CA: Mayfield.

5. Θεοδωράκης, Γ., Γούδας, Μ., Παπαιωάννου, Α. (2001). Ψυχολογική υπεροχή στον αθλητισμό. Θες/νικη: Χριστοδουλίδης.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση

1. Πως ελέγχεται η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των ψυχομετρικών κλιμάκων; Αναφέρατε παραδείγματα από σχετικές εργασίες στην αθλητική ψυχολογία.
2. Η χρήση της “ποιοτικής μεθοδολογίας” έρευνας στην αθλητική ψυχολογία. Ποιά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αυτής, που εμφανίζονται στην ανασκόπηση της μεθοδολογίας των ερευνών που την έχουν χρησιμοποιήσει;
3. Παρακίνηση για επίτευξη στον αθλητισμό με βάση τη Θεωρία της Απόδοσης.
4. Παρακίνηση για συμμετοχή σε άσκηση με βάση τη Θεωρία της Απόδοσης.
5. Παρακίνηση για συμμετοχή στον αθλητισμό με βάση τη Θεωρία τoυ Αυτοκαθορισμού.
6. Παρακίνηση για συμμετοχή σε άσκηση με βάση τη Θεωρία του Αυτοκαθορισμού.
7. Κατανοώντας την παρακίνηση στον αθλητισμό: Ο ρόλος της αυτοεκτίμησης.
8. Παρακίνηση για επίτευξη στον αθλητισμό με βάση τη Θεωρία των στόχων επίτευξης.
9. Ο ρόλος του κλίματος παρακίνησης στην παρακίνηση και απόδοση των αθλητών.
10. Ψυχολογική συνοχή ομάδος και απόδοση ομάδος.
11. Στρατηγικές ανάπτυξης και βελτίωσης της συνοχής αθλητικής ομάδος.
12. Μοντέλα ηγεσίας και εφαρμογές στον αγωνιστικό αθλητισμό.
13. Η σχέση της αποτελεσματικότητας ομάδος με τον καθορισμό στόχων ομάδος και η συνεισφορά τους στην ανάπτυξη της συνοχής της ομάδος.
14. Διαδικασίες ανάπτυξης αποτελεσματικότητας ομάδος (collective efficacy).
15. Μηχανισμοί και ψυχολογικές μεταβλητές που επηρεάζουν την επιτυχία των στόχων.
16. Ο ρόλος της δέσμευσης σε στόχους στην αθλητική παρακίνηση και απόδοση.
17. Ο ρόλος της δέσμευσης σε στόχους στην προσκόλληση σε προγράμματα άσκησης.
18. Η επίδραση της άσκησης στο επίπεδο αυτοεκτίμησης των ατόμων.
19. Αυτοπεποίθηση και αθλητική απόδοση.
20. Αυτοπεποίθηση και συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης.
21. Παράγοντες που επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση αθλητών και αθλητριών: Πρακτικές υποδείξεις για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης στην προεφηβική και εφηβική ηλικία (αναπτυξιακός αθλητισμός).
22. Αξιολόγηση αυτοπεποίθησης στον αγωνιστικό αθλητισμό.
23. Αυτοπεποίθηση και ανατροφοδότηση στον αγωνιστικό αθλητισμό: Αλληλοσυσχέτιση και σχέση με αθλητική απόδοση.
24. Αυτοσυγκέντρωση στα σπορ.
25. Έλεγχος προσοχής και αθλητική απόδοση: Θεωρία και έρευνες.
26. Θεωρίες θετικής σκέψης και επίδρασης αυτής στην αθλητική απόδοση. Πρακτικές υποδείξεις για την χρήση της θετικής σκέψης σε δύο αθλήματα της επιλογή σας.
27. Νοερή εξάσκηση. Θεωρία, έρευνες και εφαρμογές.
28. Νοερή εξάσκηση. Γνωστικοί και φυσιολογικοί μηχανισμοί.
29. Το πολυδιάστατο μοντέλο του άγχους: Θεωρία και έρευνες στον αγωνιστικό αθλητισμό.
30. Τεχνικές παρέμβασης για την αντιμετώπιση του στρες και του άγχους στον αθλητισμό: Θεωρία και έρευνες.
31. Η σχέση άγχους και αθλητικής απόδοσης σύμφωνα με το “Μοντέλο Καταστροφής”: Θεωρία και έρευνες στον αγωνιστικό αθλητισμό.
32. Η σχέση άγχους και αθλητικής απόδοσης σύμφωνα με το “Μοντέλο του διευκολυντικού-ανασταλτικού άγχους”: Θεωρία και έρευνες στον αγωνιστικό αθλητισμό.