Ν701 - Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης στα ατομικά και ομαδικά αθλήματα

Κωδικός Μαθήματος
Ν701
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Ταξιλδάρης Κυριάκος
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39632
E-mail: ktaxilda@phyed.duth.gr
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Σούλας Δ., Καμπάς Α., Γεροδήμος Β., Φατούρος Ι.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Outline701.pdf
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής Βαθμολογία
Grades701.pdf
Εξάμηνο: Β' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
8 τρίωρες σύγχρονες και δια ζώσης εισηγήσεις και 4 ασύγχρονες εισηγήσεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Επικοινωνία με e-mail για ραντεβού

Λέξεις κλειδιά: sports coaching, (discipline) coaching f.e. handball coaching.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να μυήσει τους φοιτητές στις αρχές του σχεδιασμού και της καθοδήγησης της προπόνησης έτσι ώστε να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Ώρα   Εισηγητής   Θέμα
14/03/09 δια ζώσης Σούλας Δ. Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης ταχύτητας
15/03/09 δια ζώσης Σούλας Δ. Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης αντοχής
16/03/09 δια ζώσης Σούλας Δ. Περιοδικότητα
23-29/03/09 ασύγχρονη Γεροδήμος Β. Δόμηση της προπόνησης
03/04/09 15.00-17.30 Καμπάς Α. Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης τεχνικής
06-12/04/09 ασύγχρονη Ταξιλδάρης Κ. Σχεδιασμός της προπόνησης
27/04/09 20.30-23.00 Καμπάς Α. Δομή διαμόρφωση και οργάνωση της προπόνησης νεαρών αθλητών
15/05/09 15.00-17.30 Καμπάς Α. Η δόμηση και ο σχεδιασμός της προπόνησης στα αναπτυξιακά προγράμματα
29/05/09 18.00-20.30 Γεροδήμος Β. Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης δύναμης
03/06/09 δια ζώσης Ταξιλδάρης Κ. Προπόνηση τεχνικής-τακτικής στην αναπτυξιακή ηλικία
04/06/09 δια ζώσης Φατούρος Ι. Εργαστήριο: Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης στα ατομικά αθλήματα
05/06/09 δια ζώσης Φατούρος Ι. Εργαστήριο: Σχεδιασμός και καθοδήγηση της προπόνησης στα ομαδικά αθλήματα
- εξετάσεις Φατούρος Ι. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Σύγχρονες ασύγχρονες και δια ζώσης εισηγήσεις-παρουσιάσεις και εργαστήρια, προγραμματισμένη συμμετοχή σε έρευνα πεδίου.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. E-work (35%)
2. E-test (35%)
3. Σχεδιασμός προπόνησης (30%)


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Υποχρεωτική 
1. Martin, D. Carl, K., Lehnertz K. (1993). Εγχειρίδιο Προπονητικής. Μετάφραση. Κομοτηνή: Αλφάβητο.

Προτεινόμενη 
1. Grosser M. & Starischka S. (1998). Προπόνηση Φυσικής Κατάστασης. Μετάφραση. Θεσσαλονίκη: Σάλτο.

2. Grosser M. (1991). Προπόνηση ταχύτητας. Μετάφραση. Θεσσαλονίκη: Σάλτο.

3. De Vries H. A. & Housh T.J. (1994). Physiology of Exercise. Dubuque: Brown & Benchmark.

4. Komi P.V. (Ed.) (1993). Strength and Power in Sport. Oxford: Blackwell Scientific Publications.

5. Kraemer W.J. & Steven S.J. (1993). Ανάπτυξη δύναμης σε παιδιά και εφήβους. Μετάφραση. Θεσσαλονίκη: Σάλτο.

6. Shephard R.J. & Astrand P.-O. (Eds.) (1992). Endurance in Sport. Oxford: Blackwell Scientific Publications.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Μοντέλο περιοδικότητας της προπόνησης δύναμης σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής. 
2. Μοντέλο περιοδικότητας της προπόνησης ταχύτητας σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής.
3. Μοντέλο περιοδικότητας της προπόνησης αντοχής σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής.
4. Μοντέλο περιοδικότητας της προπόνησης τεχνικής σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής.
5. Μοντέλο περιοδικότητας της προπόνησης τακτικής σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής.
6. Μοντέλο περιοδικότητας της προπόνησης στην νεαρή ηλικία σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής. 
7. Σχεδιασμός προγράμματος ανάπτυξης δύναμης σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής σε επιλεγμένη περίοδο. 
8. Σχεδιασμός προγράμματος ανάπτυξης ταχύτητας σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής σε επιλεγμένη περίοδο. 
9. Σχεδιασμός προγράμματος ανάπτυξης αντοχής σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής σε επιλεγμένη περίοδο. 
10. Σχεδιασμός προγράμματος τεχνικής-τακτικής σε άθλημα-αγώνισμα επιλογής σε επιλεγμένη περίοδο. 
11. Επίδραση προπονητικών μεθόδων στη βελτίωση των επιμέρους παραμέτρων της προπόνησης (εξειδικευμένη επιλογή).

806 - Λειτουργική ανατομική - Μηχανική κίνησης

Κωδικός Μαθήματος
806
Κατηγορία Μαθήματος
Κορμού
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μάλλιου Παρασκευή
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39662
E-mail: pmalliou@phyed.duth.gr
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αγγελούσης Ν.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Outline806.pdf Τελευταία ενημέρωση 19/10/2013
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 10
Εξάμηνο: Α' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
Δεκατρείς (13) εισηγήσεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: -

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τις ιδιότητες και τη λειτουργία του μυοσκελετικού συστήματος, η βελτίωση των οποίων αποτελεί κύριο στόχο της άσκησης. Αναλυτικότερα, οι φοιτητές θα γνωρίσουν τους μηχανισμούς προσαρμογής του μυοσκελετικού συστήματος κατά την άσκηση, τους μηχανισμούς επιβάρυνσης κατά την κίνηση, τις ανταποκρίσεις του μυοσκελετικού συστήματος σε διάφορους τρόπους επιβάρυνσης (ισομετρική, ισοτονική, ισοκινητική) κατά την προπόνηση, τις επιδράσεις διαφόρων παραγόντων (προπόνηση, τραυματισμοί, γήρανση, κ.λ.π.) στην απόδοση του μυοσκελετικού συστήματος και τις βασικές μεθόδους αξιολόγησης της λειτουργίας του.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Διάλεξη   Εισηγητής   Θέμα
1η Μάλλιου Π. Επίπεδα και άξονες κίνησης.
2η Μάλλιου Π. Εύρος κίνησης των αρθρώσεων. Τύποι μυϊκής ενεργοποίησης. Ισομετρική, Ισοτονική και Ισοκινητική άσκηση.
3η Μάλλιου Π. Ισοκινητική αξιολόγηση. Αξιολόγηση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων.
4η Μάλλιου Π. Λειτουργική ανατομική των κάτω άκρων.
5η Μάλλιου Π. Λειτουργική ανατομική του κορμού και του αυχένα.
6η Μάλλιου Π. Λειτουργική ανατομική των άνω άκρων.
7η Αγγελούσης Ν. Ιδιότητες βιολογικών υλικών.
8η Αγγελούσης Ν. Προσαρμογές των οστών στην επιβάρυνση.
9η Αγγελούσης Ν. Προσαρμογές των τενόντων στην άσκηση.
10η Αγγελούσης Ν. Μυϊκή λειτουργία στην κίνηση.
11η Αγγελούσης Ν. Παράγοντες απόδοσης του μυϊκού συστήματος.
12η Αγγελούσης Ν. Επιβαρύνσεις στις αρθρώσεις κατά την κίνηση.
13η Αγγελούσης Ν. Ανασκόπηση μαθήματος.
    Τελική αξιολόγηση

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια και συζήτηση.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
- Συμμετοχή στο μάθημα (10%)
- Ομαδική εργασία (30%)
- Ενδιάμεσες εξετάσεις προόδου (60%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Αγγελούσης, N. (2002) Εμβιομηχανική της ανθρώπινης κίνησης: Πανεπιστημιακές παραδόσεις. Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “Άσκηση και Ποιότητα Ζωής” Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού
2. Hamilton N. & Luttgens K. (2003) Κινησιολογία: Επιστημονική βάση της ανθρώπινης κίνησης. Εκδόσεις: Παρισιάνου Α.Ε.

Ν806 - Λειτουργική ανατομική - Μηχανική κίνησης

Κωδικός Μαθήματος
Ν806
Κατηγορία Μαθήματος
Κορμού
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μάλλιου Παρασκευή
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39662
E-mail: pmalliou@phyed.duth.gr
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αγγελούσης Ν.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Outline806.pdf Τελευταία ενημέρωση 19/10/2013
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 10
Εξάμηνο: Α' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
Δεκατρείς (13) εισηγήσεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: -

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τις ιδιότητες και τη λειτουργία του μυοσκελετικού συστήματος, η βελτίωση των οποίων αποτελεί κύριο στόχο της άσκησης. Αναλυτικότερα, οι φοιτητές θα γνωρίσουν τους μηχανισμούς προσαρμογής του μυοσκελετικού συστήματος κατά την άσκηση, τους μηχανισμούς επιβάρυνσης κατά την κίνηση, τις ανταποκρίσεις του μυοσκελετικού συστήματος σε διάφορους τρόπους επιβάρυνσης (ισομετρική, ισοτονική, ισοκινητική) κατά την προπόνηση, τις επιδράσεις διαφόρων παραγόντων (προπόνηση, τραυματισμοί, γήρανση, κ.λ.π.) στην απόδοση του μυοσκελετικού συστήματος και τις βασικές μεθόδους αξιολόγησης της λειτουργίας του.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Διάλεξη   Εισηγητής   Θέμα
1η Μάλλιου Π. Επίπεδα και άξονες κίνησης.
2η Μάλλιου Π. Εύρος κίνησης των αρθρώσεων. Τύποι μυϊκής ενεργοποίησης. Ισομετρική, Ισοτονική και Ισοκινητική άσκηση.
3η Μάλλιου Π. Ισοκινητική αξιολόγηση. Αξιολόγηση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων.
4η Μάλλιου Π. Λειτουργική ανατομική των κάτω άκρων.
5η Μάλλιου Π. Λειτουργική ανατομική του κορμού και του αυχένα.
6η Μάλλιου Π. Λειτουργική ανατομική των άνω άκρων.
7η Αγγελούσης Ν. Ιδιότητες βιολογικών υλικών.
8η Αγγελούσης Ν. Προσαρμογές των οστών στην επιβάρυνση.
9η Αγγελούσης Ν. Προσαρμογές των τενόντων στην άσκηση.
10η Αγγελούσης Ν. Μυϊκή λειτουργία στην κίνηση.
11η Αγγελούσης Ν. Παράγοντες απόδοσης του μυϊκού συστήματος.
12η Αγγελούσης Ν. Επιβαρύνσεις στις αρθρώσεις κατά την κίνηση.
13η Αγγελούσης Ν. Ανασκόπηση μαθήματος.
    Τελική αξιολόγηση

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια και συζήτηση.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
- Συμμετοχή στο μάθημα (10%)
- Ομαδική εργασία (30%)
- Ενδιάμεσες εξετάσεις προόδου (60%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Αγγελούσης, N. (2002) Εμβιομηχανική της ανθρώπινης κίνησης: Πανεπιστημιακές παραδόσεις. Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “Άσκηση και Ποιότητα Ζωής” Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού
2. Hamilton N. & Luttgens K. (2003) Κινησιολογία: Επιστημονική βάση της ανθρώπινης κίνησης. Εκδόσεις: Παρισιάνου Α.Ε.

805 - Αρχές μεγιστοποίησης απόδοσης και επίδοσης

Κωδικός Μαθήματος
805
Κατηγορία Μαθήματος
Κορμού
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Καμπάς Αντώνης
Βαθμίδα: Αναπληρωτής Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39643
E-mail: akampas@phyed.duth.gr
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Φατούρος Ι., Παπαδημητρίου Κ. & Χατζηνικολάου, Θ.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Outline805.pdf Τελευταία ενημέρωση 19/10/2013
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 10
Εξάμηνο: Α' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
13 τρίωρες διαλέξεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: training, athletic technique training, coordination abilities, physical performance, training intensity, training volume, periodization, program design, aerobic training, strength and power training.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να εισάγει το φοιτητή στη θεωρία και την πρακτική της προπονητικής με έμφαση στη μεγιστοποίηση της απόδοσης και της επίδοσης και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για επιστημονικό προβληματισμό και έρευνα με βάση τις σύγχρονες τάσεις. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα πλέον σύγχρονα δεδομένα που αφορούν: 1) στις επιδράσεις της προπόνησης στα διάφορα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού καθώς και 2) τις μεθόδους προπόνησης για μεγιστοποίηση της απόδοσης. Τέλος οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με τις τελευταίες μεθοδολογίες αξιολόγησης της αθλητικής απόδοσης. στο εργαστήριο και το πεδίο.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Διάλεξη   Εισηγητής   Θέμα
1η Καμπάς Α. Εισαγωγή στη μεγιστοποίηση της απόδοσης και επίδοσης.
2η Καμπάς Α. Ερέθισμα, επιβάρυνση και προσαρμογή.
3η Καμπάς Α. Μοντέλο δια βίου αθλητικής ανάπτυξης (LTΑD).
4η Φατούρος Ι. Προπόνηση φυσικής κατάστασης: αντοχή.
5η Χατζηνικολάου Α. Προπόνηση φυσικής κατάστασης: δύναμη.
6η Φατούρος Ι. Προπόνηση φυσικής κατάστασης: ταχύτητα.
7η Χατζηνικολάου Α. Προπόνηση φυσικής κατάστασης: μυϊκή ισχύς.
8η Φατούρος Ι. Κόπωση υπερκόπωση και υπερπροπόνηση.
9η Παπαδημητρίου Κ. Μέθοδοι αξιολόγησης και βελτίωσης της τεχνικοτακτικής συμπεριφοράς.
10η Καμπάς Α. Ιδιαιτερότητες της προπόνησης και προσαρμογές στις επιβαρύνσεις στην παιδική και εφηβική ηλικία.
11η Φατούρος Ι. Διάγνωση της απόδοσης Ι (Φυσική κατάσταση).
12η Καμπάς Α. Διάγνωση της απόδοσης ΙΙ (Κινητική συναρμογή).
13η Καμπάς Α. Εισαγωγή στη μεγιστοποίηση της απόδοσης και επίδοσης.
    Τελική αξιολόγηση.

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια και συζήτηση.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
- Τεστ Ι (20%)
- Τεστ ΙΙ (20%)
- Ατομική εργασία (10%)
- Τελική εξέταση (50%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Armstrong, N., & Van Mechelen W.(2009). Paediatric Exercise Science. Oxford University Press
2. Baechle, T.R. & Earle. R.W. (2000). Βασικές αρχές προπόνησης δύναμης. Μετάφραση. Αθήνα: Πασχαλίδης.
3. Martin, D. Carl, K., Lehnertz K. (1993). Εγχειρίδιο Προπονητικής. Μετάφραση. Κομοτηνή: Αλφάβητο.
4. Bompa, T.O. & Haff G.G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Champaign, IL: Human Kinetics
5. Kandel, E., R., Schwarz, J., H., Jessell, T., M. (1995). Essentials of Neural Science and Behavior. WL: McGraw-Hill.
6. Rowland, T., W. (2005). Children's Exercise Physiology. Urbana-Champaign: Human Kinetics.