718 - Φυσική Αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Κωδικός Μαθήματος
718
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Δέρρη Βασιλική
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39705
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Σακελαρίου Κ. & Kιουμουρτζόγλου Ε.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
-
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής Βαθμολογία
Grades718.pdf
Εξάμηνο: Β' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
Δώδεκα (12) διαλέξεις, τρία (3) σεμινάρια και τρία (3) εργαστήρια.
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Με προσυνεννόηση στο γραφείο 213.

Λέξεις κλειδιά: Physical education, Elementary school, Cognitive, affective, moral Development and Learning, Curriculum, Practice and Assessment, Technology and Learning, linking universities and community.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
- Να διευκρινιστούν και να αναλυθούν οι σκοποί και οι στόχοι της Φυσικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Να αναλυθούν τα διάφορα είδη ανάπτυξης και μάθησης. 
- Να παρουσιαστούν τρόποι σχεδιασμού και υλοποίησης του προγράμματος φυσικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. 
- Να παρουσιαστούν και να εφαρμοστούν τρόποι αξιολόγησης του διδάσκοντα, του προγράμματος και των μαθητών.
- Να παρουσιαστεί και να αξιολογηθεί η σχέση της τεχνολογίας με την ανάπτυξη και τη μάθηση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
- Να παρουσιαστεί ο ρόλος της φυσικής αγωγής στην προώθηση της δια βίου άσκησης και υγείας.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Δέρρη, Β. Διάλεξη 1η: Η Φυσική αγωγή στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Δέρρη, Β. Διάλεξη 2η: Γνωστική ανάπτυξη.
- Δέρρη, Β. Διάλεξη 3η: Συναισθηματική ανάπτυξη.
- Δέρρη, Β. Διάλεξη 4η: Ετερογένεια και πολυπολιτισμικότητα στη Φ.Α.
- Δέρρη, Β. Διάλεξη 5η: Δημιουργία περιβάλλοντος μάθησης, επικοινωνίας και ελέγχου.
- Δέρρη, Β. Διαλεξη 6η: Το πρόγραμμα φυσικής αγωγής: σχεδιασμός και υλοποίηση.
- Κιουμουρτζόγλου, Ε. Διαλεξη 7η: Αποτελεσματική διδασκαλία και αξιολόγησή της.
Εργαστήριο: Διδασκαλία της φυσικής αγωγής στο σχολικό περιβάλλον (1 απλή και 1 διαθεματική διδασκαλία).
- Δέρρη, Β. Διαλεξη 8η: Διαθεματική διδασκαλία στη Φ.Α.
- Δέρρη, Β.

Διαλεξη 9η: Η τεχνολογία στην εκπαίδευση των παιδιών.
Εργαστήριο: Ανασκόπηση και αξιολόγηση των Sites στη φυσική αγωγή.

- Δέρρη, Β. Διαλεξη 10η: Ανάπτυξη, μάθηση και τεχνολογία.
- Δέρρη, Β. Διαλεξη 11η: Αξιολόγηση και βαθμολόγηση μαθητών.
- Κιουμουρτζόγλου, Ε. Διαλεξη 12η: Συνεργασία Πανεπιστημίου, σχολείου και οικογένειας για την προαγωγή της φυσικής δραστηριότητας και τη βελτίωση της διδασκαλίας
Εργαστήριο: Αξιολόγηση της διδασκαλίας με συστηματική παρατήρηση.
- Δέρρη, Β. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Α. Εισηγήσεις
Β. Εργαστήρια 
α. διδασκαλία της φυσικής αγωγής στο σχολικό περιβάλλον (1 απλή και 1 διαθεματική διδασκαλία), 
β. ανασκόπηση και αξιολόγηση των Sites για τη φυσική αγωγή στην Α/θμια εκπαίδευση, 
γ. αξιολόγηση της διδασκαλίας με εργαλείο συστηματικής παρατήρησης
Γ. Παρουσιάσεις εργασιών
Δ. Συμμετοχή σε έρευνα πεδίου

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
1. Παρουσίαση ανασκόπησης-έρευνας (5%)
2. Κατάθεση εργασίας ανασκόπησης-έρευνας (35%)
3. Γραπτές εξετάσεις (50%)
4. Συμμετοχή (στο μάθημα, δημιουργία και εφαρμογή πλάνου διδασκαλίας (10%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Gallahue, D. G. (1996). Developmental physical education for today’s children. Dubuque, IA, Brown & Benchmark.

2. Graham, G., Holt/Hale, S. & Parker, M. (1998). Children moving. A reflective approach to teaching physical education. USA: Mayfield Publishing Company.

3. Jewett, A., Bain, L., Ennis, C. (1995). The curriculum process in physical education (2nd ed.). Dubuque, IA: Brown & Βenchmark

4. Nichols, B. (1994). Moving and Learning. The elementary school physical education experience. USA: Mosby.

5. Pangrazi, R. (2001). Dynamic physical education for elementary school children (13th ed.). USA: Allyn & Bacon.

6. Rink, J. (1998). Teaching Physical Education for Learning. U.S.A: Mc-Graw-Hill.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Σκοποί και στόχοι της Φ.Α. στις τρεις πρώτες τάξεις: μία διεθνής προσέγγιση
2. Σκοποί και στόχοι της Φ.Α. στις τρεις τελευταίες τάξεις: μία διεθνής προσέγγιση
3. Κριτική σκέψη: ανάπτυξη και εξάσκηση
4. Διαθεματική διδασκαλία: ανάπτυξη γνωστικών αντικειμένων μέσω της φυσικής αγωγής
5. Διαθεματική διδασκαλία: ανάπτυξη γενικών θεμάτων (π.χ. ολυμπιακοί αγώνες)
6. Χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού διδάσκοντα - αποτελεσματικής διδασκαλίας
7. Τρόποι αξιολόγησης της αποτελεσματικής διδασκαλίας
8. Ανάπτυξη προσωπικής και κοινωνικής υπευθυνότητας
9. Ο ρόλος της τεχνολογίας στην εκπαίδευση
10. Τεχνολογία και φυσική αγωγή
11. Σχεδιασμός προγράμματος φυσικής αγωγής (ετήσιος, ωριαίος)
12. Ανάπτυξη συνεργασίας σχολείων-Πανεπιστημίου για την βελτίωση της ποιότητας ζωής
13. Ενσωμάτωση γονέων στη φυσική δραστηριότητα παιδιών 
14. Συναισθηματική ανάπτυξη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
15. Ηθική ανάπτυξη-διδασκαλία 
16. Γνωστική ανάπτυξη κατά την παιδική ηλικία
17. Διδασκαλία για επίλυση ‘προβλημάτων’
18. Ο ρόλος της συνεργατικής διδασκαλίας στη μάθηση
19. Βαθμολόγηση μαθητών
20. Ανάλυση προγραμμάτων φυσικής αγωγής στην Α/θμια εκπαίδευση
21. Χαρακτηριστικά των sites στην φυσική αγωγή για την Α/θμια εκπαίδευση
22. Τρόποι κινητικής, γνωστικής και συναισθηματικής αξιολόγησης μαθητών 
23. Εναλλακτική αξιολόγηση: ντοσιέ (portfolio) και κλίμακες αξιολόγησης 
24. Οργάνωση μαθήματος: ρουτίνες και πρωτόκολλα συμπεριφοράς
25. Αντιλήψεις διδασκόντων και μαθητών για τη φυσική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
26. Μοντέλα φυσικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
27. Για μία δια βίου άσκηση: Φυσική δραστηριότητα εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος 
28. Δημιουργική έκφραση και κοινωνική αλληλεπίδραση σε ετερογενές και πολυπολιτισμικό περιβάλλον

Ν717 - Ανάπτυξη και μάθηση

Κωδικός Μαθήματος
Ν717
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Πολλάτου Ελιζάνα
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγήτρια
Τηλ: +30 24310 47068
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Δούδα Ε., Ζήση Β.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Outline717.pdf

Τύπος Μαθήματος: Επιλογής

Βαθμολογία
-
Εξάμηνο: Γ' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
Δια ζώσης και Εξ’ Αποστάσεως Φοίτηση
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: learning, development, intelligence, maturing, learning theories

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές γνώσεις σχετικές με την κατανόηση των φυσιολογικών μεταβολών που συντελούνται κατά τη διάρκεια της ανθρώπινης ανάπτυξης σε σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται και αναλύονται διάφορες σύγχρονες θεωρίες μάθησης ενώ αναφέρονται και οι αλλαγές που προκύπτουν στο γνωστικό, συναισθηματικό και φυσιολογικό τομέα κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης. Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια του μαθήματος οι φοιτητές θα διδαχθούν και θα έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν στις εκάστοτε επαγγελματικές απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, εστιάζοντας στον παράγοντα ‘άνθρωπο’ ως πολυδιάστατη οντότητα.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Εισηγητής   Θέμα
- Δούδα Ε. Διάλεξη 1η: Θεωρητικά μοντέλα ανάπτυξης και μορφολογικοί δείκτες αξιολόγησης.
- Δούδα Ε. Διάλεξη 2η: Βιολογική ωρίμανση και κινητική ανάπτυξη.
- Δούδα Ε. Διάλεξη 3η: Έλεγχος του σωματικού βάρους και προσδιορισμός της σύστασης σώματος κατά την αναπτυξιακή ηλικία.
- Πολλάτου Ε. Διάλεξη 4η: Περί μάθησης...
- Πολλάτου Ε. Διάλεξη 5η: Οι σημαντικότερες θεωρίες μάθησης.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 6η: ΠΩΣ και ΤΙ μαθαίνουν τα παιδιά.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 7η: Η συμβολή του χορού στην ανάπτυξη.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 8η: Μάθηση και μεταφορά.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 9η: Εισαγωγή στη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης - Λαϊκή ψυχολογία.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 10η: Η χαρά της μάθησης και της συμμετοχής στην άσκηση.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 11η: Πολλαπλή νοημοσύνη Ι.
- Πολλάτου Ε. Διαλεξη 12η: Πολλαπλή νοημοσύνη ΙΙ.
- Πολλάτου Ε. Τελική εργασία.

Τρόπος Διδασκαλίας
Διαλέξεις και ομάδες συνεργασίας

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει: 

• Ενδιάμεσα tests, σύντομες εργασίες επί των διαλέξεων (50%)
• Εργασία : Σχεδιασμός και παρουσίαση εφαρμογών της θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης (40%)
• Συμμετοχή στο μάθημα 10%

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Malina, R., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, Maturation and Physical Activity, Champaign, IL: Human Kinetics.
2. Piajet, J. (1955). The language and thought of the child. N.Y: World Publishing Co.
3. Rogoff, B., Wertsch, V. (editors). (1984). Children’s learning in the zone of proximal development. Jossey-Bass Inc., Publishers.
4. Vygotsky, L.S. (1981). The genesis of higher mental functions. In J. Wertsch (ed.) The concept of activity in soviet psychology. Armonk, N.Y. Sharpe.
5. Renate Numella Caine & Geoffrey Caine (1990). Understanding a brain- based approach to learning and teaching. Educational Leadership, 66-70.
6. Howard Gardner (2004). Frames of Mind, the theory of multiple intelligence. Basic Books, NY.
7. Howard Gardner (1994). The arts and human development. Basic Books, NY.
8. Howard Gardner (1999). Intelligence reframed. Basic Books, NY.
9. Oliver Sacks (2008). Musicophilia. Vintage Books, NY.

Ακαδημαϊκή ακεραιότητα
Οι φοιτητές που μετέχουν στο μάθημα αυτό οφείλουν να πραγματοποιούν όλες τις εργασίες και τις σχετικές δραστηριότητες σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τα πνευματικά δικαιώματα Ν. 2121/1993. Οποιασδήποτε μορφή λογοκλοπής δεν είναι αποδεκτή και αποτελεί σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα με σοβαρότατες κυρώσεις. Σε κάθε περίπτωση οδηγεί σε αποτυχία (Βαθμός = 0) στο μάθημα και αναφέρεται άμεσα στην Ειδική Διατμηματική Επιτροπή του ΔΠΜΣ και μπορεί να οδηγήσει και στη διαγραφή σύμφωνα με τον Κανονισμό λειτουργίας των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΔΠΘ. Όποιες ιδέες ή κείμενο δεν αποτελούν πρωτότυπο έργο του φοιτητή θα πρέπει να συνοδεύονται από πλήρη αναφορά της πηγής τους

Ν716 - Διδασκόμενη ύλη και σχεδιασμός διδασκαλίας

Κωδικός Μαθήματος
Ν716
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Γούδας Μάριος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47045
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αυγερινός A., Διγγελίδης Ν.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Δια ζώσης παρακολούθηση (6 διαλέξεις), παρακολούθηση από απόσταση με σύγχρονη (2 διαλέξεις) και ασύγχρονη διδασκαλία (4 διαλέξεις).
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Physical education curriculum, curriculum theory.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Στο τέλος των μαθημάτων, των σεμιναρίων και των εργασιών, οι φοιτητές/τριες θα:
  • Έχουν κατανοήσει τις παραμέτρους που σχετίζονται με το σχεδιασμό και την εφαρμογή της διδασκόμενης ύλης στην ΦΑ.
  • Είναι ικανοί να συζητήσουν κριτικά τα διάφορα μοντέλα ΦΑ.
  • Μπορούν να σχεδιάσουν προγράμματα διδασκαλίας με βάση τα μοντέλα αυτά.
  • Είναι σε θέση να συζητήσουν κριτικά τον ρόλο των καθηγητών/τριών ΦΑ και των μαθητών/τριών στη διαμόρφωση της διδασκόμενης ύλης.

  • Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
    1. Εισαγωγή στη θεωρία αναλυτικών προγραμμάτων 
    2. Θεωρητικό-φιλοσοφικό πλαίσιο οργάνωσης των Αναλυτικών Προγραμμάτων.
    3. Συγκριτική ανάλυση μοντέλων ΦΑ    (1)
    4. Συγκριτική ανάλυση μοντέλων Φ.Α.  (2) – Workshop πρακτικής
    5. Συγκριτική ανάλυση μοντέλων Φ.Α.  (3) – Workshop πρακτικής
    6. Παρουσίαση των βιβλίων Φ.Α. για Δημοτικό & Γυμνάσιο 
    7. Βάσεις σχεδιασμού αναλυτικών προγραμμάτων
    8. Παράγοντες που επηρεάζουν τα αναλυτικά προγράμματα –  Ο ρόλος των καθηγητών και των μαθητών
    9. Η διαδικασία της αλλαγής στα αναλυτικά προγράμματα
    10. Κριτήρια και δείκτες αξιολόγησης του αναλυτικού προγράμματος στο νέο Ευρωπαϊκό σχολείο
    11. Πρακτική εφαρμογή σχεδιασμού αναλυτικού Προγράμματος
    12. Το πρόγραμμα ‘Καλλιπάτειρα’- Παρουσιάσεις ερευνητικών άρθρων

    Τρόπος Διδασκαλίας
    - Συνολικά θα πραγματοποιηθούν 12 διαλέξεις ως εξής: i) έξι (6) δια ζώσης, ii) δύο (2) από απόσταση με σύγχρονο τρόπο, και iii) τέσσερις (4) διαλέξεις με ασύγχρονο τρόπο διδασκαλίας. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν εργασίες και ανασκοπήσεις.
    - Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές –τριες θα εργαστούν ατομικά και σε μικρές ομάδες.

    Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
    1. 1η εργασία: Εκπονείται ατομικά. Η εργασία θα κατατεθεί ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΤΙΑ στις 7-5-08 (3 βαθμοί).
    2. Παρουσίαση ερευνητικού άρθρου: Εκπονείται σε ζευγάρια. Θα πραγματοποιηθεί στην τελευταία δια ζώσης διάλεξη στην Κομοτηνή (1 βαθμός). 
    3. Τελική εργασία: Εκπονείται ατομικά. Η εργασία θα κατατεθεί ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΤΙΑ στις 20 Ιουνίου 2008 (5 βαθμοί). 
    4. Συμμετοχή σε μία συζήτηση (ατομικά) (1 βαθμός).

    Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
    1. Corbin, C.B. (1992). The fitness curriculum- Climbing the stairway to lifetime fitness.  In R.R. Pate & R.C. Hohn (Eds.), Health and fitness through physical education. (pp. 59-66). Champaign, IL: Human Kinetics.
    2. Hellison, D. (1996). Teaching personal and social responsibility in physical education. In S.J. Silverman & C. Ennis (Eds), Student learning in physical education. (pp. 269-286). Champaign, IL: Human Kinetics. 
    3. Jewett, A.E., Bain, L.L., & Ennis, C.D. (1996). The curriculum process in physical education. Dubuque, IA: Brown & Benchmark.
    4. Lambert, L. (1996). Goals and outcomes. In S.J. Silverman, & C.D. Ennis (Eds), Student learning in physical education (pp.149-169). Champaign. IL: Human Kinetics.
    5. Lee, A.M. (1996),. How the field evolved. In S.J. Silverman, & C.D. Ennis (Eds), Student  learning in physical education. Champaign. IL: Human Kinetics.
    6. Luke E. Kelly, Vincent J. Melograno (2004). Developing the Physical Education Curriculum: An Achievement-Based Approach. Human Kinetics.
    7. Melograno, V.J. (1997). Designing the physical education curriculum. Champain, IL: Human Kinetics.
    8. Pangrazi, P.R. (1992). Teaching fitness in physical education. In R.R. Pate & R.C. Hohn (Eds.), Health and fitness through physical education. 
    9. Siedentop, D. (1994). Sport education: Quality physical education through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics.

    Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
    -

    717 - Ανάπτυξη και μάθηση

    Κωδικός Μαθήματος
    717
    Κατηγορία Μαθήματος
    Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
    Υπεύθυνος Μαθήματος
    Ονοματεπώνυμο: Πολλάτου Ελιζάνα
    Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγήτρια
    Τηλ: +30 24310 47068
    E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
    Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
    Δούδα Ε., Ζήση Β.
    Περίγραμμα Εισηγήσεων
    Outline717.pdf

    Τύπος Μαθήματος: Επιλογής

    Βαθμολογία
    -
    Εξάμηνο: Γ' εξάμηνο
    Τρόπος Διεξαγωγής
    Δια ζώσης και Εξ’ Αποστάσεως Φοίτηση
    Συναντήσεις με Διδάσκοντα
    Μετά από συνεννόηση

    Λέξεις κλειδιά: learning, development, intelligence, maturing, learning theories

    Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
    Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές γνώσεις σχετικές με την κατανόηση των φυσιολογικών μεταβολών που συντελούνται κατά τη διάρκεια της ανθρώπινης ανάπτυξης σε σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται και αναλύονται διάφορες σύγχρονες θεωρίες μάθησης ενώ αναφέρονται και οι αλλαγές που προκύπτουν στο γνωστικό, συναισθηματικό και φυσιολογικό τομέα κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης. Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια του μαθήματος οι φοιτητές θα διδαχθούν και θα έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν στις εκάστοτε επαγγελματικές απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, εστιάζοντας στον παράγοντα ‘άνθρωπο’ ως πολυδιάστατη οντότητα.

    Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
    Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
    - Δούδα Ε. Διάλεξη 1η: Θεωρητικά μοντέλα ανάπτυξης και μορφολογικοί δείκτες αξιολόγησης.
    - Δούδα Ε. Διάλεξη 2η: Βιολογική ωρίμανση και κινητική ανάπτυξη.
    - Δούδα Ε. Διάλεξη 3η: Έλεγχος του σωματικού βάρους και προσδιορισμός της σύστασης σώματος κατά την αναπτυξιακή ηλικία.
    - Πολλάτου Ε. Διάλεξη 4η: Περί μάθησης...
    - Πολλάτου Ε. Διάλεξη 5η: Οι σημαντικότερες θεωρίες μάθησης.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 6η: ΠΩΣ και ΤΙ μαθαίνουν τα παιδιά.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 7η: Η συμβολή του χορού στην ανάπτυξη.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 8η: Μάθηση και μεταφορά.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 9η: Εισαγωγή στη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης - Λαϊκή ψυχολογία.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 10η: Η χαρά της μάθησης και της συμμετοχής στην άσκηση.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 11η: Πολλαπλή νοημοσύνη Ι.
    - Πολλάτου Ε. Διαλεξη 12η: Πολλαπλή νοημοσύνη ΙΙ.
    - Πολλάτου Ε. Τελική εργασία.

    Τρόπος Διδασκαλίας
    Διαλέξεις και ομάδες συνεργασίας

    Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
    Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει: 

    • Ενδιάμεσα tests, σύντομες εργασίες επί των διαλέξεων (50%)
    • Εργασία : Σχεδιασμός και παρουσίαση εφαρμογών της θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης (40%)
    • Συμμετοχή στο μάθημα 10%

    Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
    1. Malina, R., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, Maturation and Physical Activity, Champaign, IL: Human Kinetics.
    2. Piajet, J. (1955). The language and thought of the child. N.Y: World Publishing Co.
    3. Rogoff, B., Wertsch, V. (editors). (1984). Children’s learning in the zone of proximal development. Jossey-Bass Inc., Publishers.
    4. Vygotsky, L.S. (1981). The genesis of higher mental functions. In J. Wertsch (ed.) The concept of activity in soviet psychology. Armonk, N.Y. Sharpe.
    5. Renate Numella Caine & Geoffrey Caine (1990). Understanding a brain- based approach to learning and teaching. Educational Leadership, 66-70.
    6. Howard Gardner (2004). Frames of Mind, the theory of multiple intelligence. Basic Books, NY.
    7. Howard Gardner (1994). The arts and human development. Basic Books, NY.
    8. Howard Gardner (1999). Intelligence reframed. Basic Books, NY.
    9. Oliver Sacks (2008). Musicophilia. Vintage Books, NY.

    Ακαδημαϊκή ακεραιότητα
    Οι φοιτητές που μετέχουν στο μάθημα αυτό οφείλουν να πραγματοποιούν όλες τις εργασίες και τις σχετικές δραστηριότητες σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τα πνευματικά δικαιώματα Ν. 2121/1993. Οποιασδήποτε μορφή λογοκλοπής δεν είναι αποδεκτή και αποτελεί σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα με σοβαρότατες κυρώσεις. Σε κάθε περίπτωση οδηγεί σε αποτυχία (Βαθμός = 0) στο μάθημα και αναφέρεται άμεσα στην Ειδική Διατμηματική Επιτροπή του ΔΠΜΣ και μπορεί να οδηγήσει και στη διαγραφή σύμφωνα με τον Κανονισμό λειτουργίας των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΔΠΘ. Όποιες ιδέες ή κείμενο δεν αποτελούν πρωτότυπο έργο του φοιτητή θα πρέπει να συνοδεύονται από πλήρη αναφορά της πηγής τους

    716 - Διδασκόμενη ύλη και σχεδιασμός διδασκαλίας

    Κωδικός Μαθήματος
    716
    Κατηγορία Μαθήματος
    Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
    Υπεύθυνος Μαθήματος
    Ονοματεπώνυμο: Γούδας Μάριος
    Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
    Τηλ: +30 24310 47045
    E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
    Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
    Αυγερινός A., Διγγελίδης Ν.
    Εξάμηνο
    Β' εξάμηνο
    Τύπος Μαθήματος
    Επιλογής
    Τρόπος Διεξαγωγής
    Δια ζώσης παρακολούθηση (6 διαλέξεις), παρακολούθηση από απόσταση με σύγχρονη (2 διαλέξεις) και ασύγχρονη διδασκαλία (4 διαλέξεις).
    Συναντήσεις με Διδάσκοντα
    Μετά από συνεννόηση

    Λέξεις κλειδιά: Physical education curriculum, curriculum theory.

    Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
    Στο τέλος των μαθημάτων, των σεμιναρίων και των εργασιών, οι φοιτητές/τριες θα:
  • Έχουν κατανοήσει τις παραμέτρους που σχετίζονται με το σχεδιασμό και την εφαρμογή της διδασκόμενης ύλης στην ΦΑ.
  • Είναι ικανοί να συζητήσουν κριτικά τα διάφορα μοντέλα ΦΑ.
  • Μπορούν να σχεδιάσουν προγράμματα διδασκαλίας με βάση τα μοντέλα αυτά.
  • Είναι σε θέση να συζητήσουν κριτικά τον ρόλο των καθηγητών/τριών ΦΑ και των μαθητών/τριών στη διαμόρφωση της διδασκόμενης ύλης.

  • Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
    1. Εισαγωγή στη θεωρία αναλυτικών προγραμμάτων 
    2. Θεωρητικό-φιλοσοφικό πλαίσιο οργάνωσης των Αναλυτικών Προγραμμάτων.
    3. Συγκριτική ανάλυση μοντέλων ΦΑ    (1)
    4. Συγκριτική ανάλυση μοντέλων Φ.Α.  (2) – Workshop πρακτικής
    5. Συγκριτική ανάλυση μοντέλων Φ.Α.  (3) – Workshop πρακτικής
    6. Παρουσίαση των βιβλίων Φ.Α. για Δημοτικό & Γυμνάσιο 
    7. Βάσεις σχεδιασμού αναλυτικών προγραμμάτων
    8. Παράγοντες που επηρεάζουν τα αναλυτικά προγράμματα –  Ο ρόλος των καθηγητών και των μαθητών
    9. Η διαδικασία της αλλαγής στα αναλυτικά προγράμματα
    10. Κριτήρια και δείκτες αξιολόγησης του αναλυτικού προγράμματος στο νέο Ευρωπαϊκό σχολείο
    11. Πρακτική εφαρμογή σχεδιασμού αναλυτικού Προγράμματος
    12. Το πρόγραμμα ‘Καλλιπάτειρα’- Παρουσιάσεις ερευνητικών άρθρων

    Τρόπος Διδασκαλίας
    - Συνολικά θα πραγματοποιηθούν 12 διαλέξεις ως εξής: i) έξι (6) δια ζώσης, ii) δύο (2) από απόσταση με σύγχρονο τρόπο, και iii) τέσσερις (4) διαλέξεις με ασύγχρονο τρόπο διδασκαλίας. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν εργασίες και ανασκοπήσεις.
    - Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές –τριες θα εργαστούν ατομικά και σε μικρές ομάδες.

    Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
    1. 1η εργασία: Εκπονείται ατομικά. Η εργασία θα κατατεθεί ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΤΙΑ στις 7-5-08 (3 βαθμοί).
    2. Παρουσίαση ερευνητικού άρθρου: Εκπονείται σε ζευγάρια. Θα πραγματοποιηθεί στην τελευταία δια ζώσης διάλεξη στην Κομοτηνή (1 βαθμός). 
    3. Τελική εργασία: Εκπονείται ατομικά. Η εργασία θα κατατεθεί ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΤΙΑ στις 20 Ιουνίου 2008 (5 βαθμοί). 
    4. Συμμετοχή σε μία συζήτηση (ατομικά) (1 βαθμός).

    Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
    1. Corbin, C.B. (1992). The fitness curriculum- Climbing the stairway to lifetime fitness.  In R.R. Pate & R.C. Hohn (Eds.), Health and fitness through physical education. (pp. 59-66). Champaign, IL: Human Kinetics.
    2. Hellison, D. (1996). Teaching personal and social responsibility in physical education. In S.J. Silverman & C. Ennis (Eds), Student learning in physical education. (pp. 269-286). Champaign, IL: Human Kinetics. 
    3. Jewett, A.E., Bain, L.L., & Ennis, C.D. (1996). The curriculum process in physical education. Dubuque, IA: Brown & Benchmark.
    4. Lambert, L. (1996). Goals and outcomes. In S.J. Silverman, & C.D. Ennis (Eds), Student learning in physical education (pp.149-169). Champaign. IL: Human Kinetics.
    5. Lee, A.M. (1996),. How the field evolved. In S.J. Silverman, & C.D. Ennis (Eds), Student  learning in physical education. Champaign. IL: Human Kinetics.
    6. Luke E. Kelly, Vincent J. Melograno (2004). Developing the Physical Education Curriculum: An Achievement-Based Approach. Human Kinetics.
    7. Melograno, V.J. (1997). Designing the physical education curriculum. Champain, IL: Human Kinetics.
    8. Pangrazi, P.R. (1992). Teaching fitness in physical education. In R.R. Pate & R.C. Hohn (Eds.), Health and fitness through physical education. 
    9. Siedentop, D. (1994). Sport education: Quality physical education through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics.

    Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
    -