724 - Αναπτυξιακή ψυχολογία

Κωδικός Μαθήματος
724
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Γούδας Μάριος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47045
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Μπεμπέτσος Ε.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Δια ζώσης, σύγχρονη, ασύγχρονη
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Παρουσιάζονται αναλυτικά στα περιγράμματα των εισηγήσεων

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η κατανόηση των βασικών αρχών διαμόρφωσης και εξέλιξης της ανθρώπινης συμπεριφοράς καθώς και η μελέτη συγκεκριμένων θεμάτων που αναφέρονται σε πλευρές της αναπτυσσόμενης ανθρώπινης δράσης και συμπεριφοράς.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στην αναπτυξιακή ψυχολογία.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 2η: Εισαγωγή στη γνωστικο-εξελικτική θεωρία του Piaget.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 3η: Η ανάπτυξη της ηθικής σκέψης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 4η: Βασικοί θεωρητικοί του συμπεριφορισμού.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 5η: Θεωρίες κοινωνικής μάθησης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 6η: Η ανάπτυξη των κινήτρων.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 7η: Η φύση και η ανάπτυξη της αυτοαντίληψης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 8η: Απόκτηση, ανάπτυξη και χρήση της γλώσσας.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 9η: Το παιχνίδι ως αναπτυξιακή διαδικασία.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 10η: Η φύση, η ανάπτυξη και η αξιολόγηση της νοημοσύνης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 11η: Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 12η: Τάσεις στην αναπτυξιακή ψυχολογία.
- Γούδας Μ. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Το μάθημα γίνεται εξ’αποστάσεως.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
1. Εργασίες (2) (40%).
2. Multiple Choice Tests (60%).

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Παρουσιάζεται αναλυτικά στα περιγράμματα των εισηγήσεων. 

1. Salkind, N. (1990). Θεωρίες της ανθρώπινης ανάπτυξης. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. 
2. Kagan, R. (1992). Yesterday’s premises, tomorrow’s promises. Developmental Psychology, 28, 990-997. 
3. Συγκολλιτου, Ε. (1998). Εαυτός, κίνητρα, και επίδοση στο σχολείο. Στο Ευκλείδη, Α. (Επ.), Τα κίνητρα στην εκπαίδευση (σελ. 109-124). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 
4. Cole, M., & Cole, S.R. (2001). Η ανάπτυξη των παιδιών. Α Τόμος. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

Ν722 - Μουσική και ρυθμός στην φυσική αγωγή

Κωδικός Μαθήματος
Ν722
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Πολλάτου Ελιζάνα
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγήτρια
Τηλ: +30 24310 47068
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Ζαχοπούλου Ε., Σερμπέζης Β. & Αλμπανίδης Ε.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής Βαθμολογία
Grades722.pdf
Εξάμηνο: Β' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
-
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Rhythm, music, rhythmic ability, synchronization, rhythm elements, tempo, music and movement education, time precision, temporal control, synchronous music, asynchronous music.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές: 

1. Να κατανοήσουν την έννοια του ρυθμού και τους μηχανισμούς αντίληψης και παραγωγής ρυθμικής κίνησης.
2. Να ενημερωθούν για τον ρόλο και την χρήση της μουσικής στις φυσικές δραστηριότητες.
3. Να γνωρίσουν τα παράλληλα στοιχεία κίνησης και μουσικής.
4. Να αποκτήσουν την ικανότητα για οργάνωση προγραμμάτων μουσικοκινητικής αγωγής Να ενημερωθούν για τις έρευνες σ’ αυτούς τους τομείς

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Εισηγητής   Θέμα
- Ζαχοπούλου, Ε. Διάλεξη 1η: Μουσικοκινητική Αγωγή – Κινητική Δημιουργικότητα.
- Ζαχοπούλου, Ε. Διάλεξη 2η: Η έννοια του ρυθμού – Η ρυθμική ικανότητα ως αντιληπτική και ως συναρμοστική ικανότητα.
- Πολλάτου, Ε. Διάλεξη 3η: Η χρονική οργάνωση των κινήσεων- η έννοια του σχετικού ρυθμού.
- Σερμπέζης, Β. Διάλεξη 4η: Η εξελικτική πορεία του ρυθμού-ελληνικοί παραδοσιακοί χορευτικοί ρυθμοί.
- Αλμπανίδης, Ε. Διάλεξη 5η: H σχέση της μουσικής με την άθληση στην αρχαία Ελλάδα.
- Ζαχοπούλου, Ε. Διαλεξη 6η: Η επίδραση της μουσικής σε φυσιολογικές παραμέτρους κατά τη διάρκεια της άσκησης.
- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 7η: Ρυθμικές αξίες, κινητικά μοτίβα, σύστημα Orff,- δημιουργία μουσικοκινητικών προγραμμάτων και εφαρμογές σε προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 8η: Δημιουργία μουσικοκινητικών προγραμμάτων και εφαρμογές συστήματος Laban σε παιδιά δημοτικού και γυμνασίου.
- Πολλάτου, Ε.

Διαλεξη 9η: Δημιουργία μουσικοκινητικών προγραμμάτων και εφαρμογές συστήματος Dalcrose σε παιδιά λυκείου και ενήλικες.

- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 10η: Χρήση ρυθμικών αξιών σε βασικές χορευτικές δεξιότητες – Πρακτική εφαρμογή.
- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 11η: H μουσική ως μέσο έκφρασης και εκπαίδευσης.
- Ζαχοπούλου Ε. Διαλεξη 12η: Μηχανισμοί του κινητικού συγχρονισμού.
- Πολλάτου, Ε. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, Πρακτικές εφαρμογές, Εργαστήρια.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Εργασία βιβλιογραφικής ανασκόπησης.
2. Παρουσίαση προγράμματος διδασκαλίας μουσικοκινητικής αγωγής.

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Pica, R. (2000). Experiences in movement with music, Activities and Theory. Albany : Delmar Publications
2. Bachmann, M. (1991). Dalcroze today – An education through and into music. New York : Oxford University Press.
3. Saliba, K. (1991). Accent on Orff – An introductory approach. NJ : Prentice – Hall.
4. Raschke, W. (1985). Aulos and Athlete: The function of the flute player in Greek Athletics. Arete II (2), 177-200.
5. Mosston, M. & Ashworth, S. (1997). Η διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής (μεταφρ. Κ. Μουντάκης). Θεσ/νίκη : Salto.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

Ν721 - Ικανότητες και δεξιότητες φυσικής αγωγής στην αναπτυξιακή ηλικία

Κωδικός Μαθήματος
Ν721
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Δέρρη Βασιλική
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39678
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
-
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ’ αποστάσεως
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Fundamental Movement Skills (stability, locomotor, manipulative), Abilities, Cognitive Concepts, Social Skills, Values, Movement Play, Preschool and Primary school (lower grades), Instruction and Evaluation.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
  • Να αποκτηθούν γνώσεις για την ανάπτυξη των αντιληπτικοκινητικών ικανοτήτων, των κινητικών εννοιών, των βασικών κινητικών, γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς και για την κατάλληλη ενσωμάτωσή τους στο πρόγραμμα του σχολείου αλλά και σε ανάλογα εξωσχολικά προγράμματα.
  • Να παρουσιαστούν και να εφαρμοστούν τρόποι διδασκαλίας και εξάσκησης των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων φυσικής αγωγής στην αναπτυξιακή ηλικία (προσχολική και πρώτη σχολική).
  • Να παρουσιαστούν και να εφαρμοστούν τρόποι αξιολόγησης της προόδου των παιδιών στις βασικές δεξιότητες της φυσικής αγωγής κατά την αναπτυξιακή ηλικία.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Δέρρη Β. Βασικές κινητικές δεξιότητες & κινητικές έννοιες: Το κινητικό αλφάβητο
- Δέρρη Β. Ικανότητες και βασικές κινητικές δεξιότητες
- Δέρρη Β. Βασικές γνωστικές έννοιες: Το γνωστικό αλφάβητο της φυσικής αγωγής
- Δέρρη Β. Βασικές κοινωνικές δεξιότητες και αξίες: Το συμπεριφορικό αλφάβητο της φυσικής αγωγής
- Δέρρη Β. Ανάπτυξη και αρχές διδασκαλίας στατικών δεξιοτήτων
- Δέρρη Β. Ανάπτυξη και αρχές διδασκαλίας δεξιοτήτων μετακίνησης και χειρισμού
- Δέρρη Β. Σχεδιασμός/επιλογή και διδασκαλία εκπαιδευτικών παιχνιδιών
- Δέρρη Β. Ανάπτυξη, διδασκαλία και αξιολόγηση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης και κίνησης
- Δέρρη Β. Μοντέλα Φυσικής Αγωγής για τη διδασκαλία βασικών δεξιοτήτων και εννοιών
- Δέρρη Β. Αξιολόγηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων και εννοιών: Μέθοδοι και εργαλεία
- Δέρρη Β. Αξιολόγηση της μάθησης στο εκπαιδευτικό παιχνίδι
- Δέρρη Β. Διδασκαλία και αξιολόγηση βασικών δεξιοτήτων φυσικής αγωγής - Πρακτική εφαρμογή
- - Τελικές Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
-

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
  • Κάθε φοιτητής-τρια θα εκπονήσει δύο εργασίες μικρής έκτασης (40%+40%)
  • Συμμετοχή: Περιλαμβάνει συμμετοχή στο μάθημα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων (20%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
  1. Derri, V. & Pachta, M. (2007). Motor skills and concepts acquisition and retention: a comparison between two styles of teaching. Revista Internacional de Ciencias del Deporte (International Journal of Sport Science), 9(3), 37-47. [on line] Available at http://www.cafyd.com/REVISTA/index9.html
  2. Derri, V., Tsapakidou, A., Zachopoulou, E., & Kioumourtzoglou, E. (2001). Effect of a music and movement programme on development of locomotor skills by children 4 to 6 years of age. European Journal of Physical Education, 6, 16-25.
  3. Gallahue, D. & Ozmun, J. (1998). Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. USA: W. C. Brown Communications.
  4. Graham, G., Holt/Hale, S. A., & Parker, M. (1998). Children Moving. A reflective approach to teaching physical education. USA: Mayfield Pub. Co. Pp 33-57.
  5. Pangrazi, R. (2001). Dynamic Physical Education for Elementary Schoolchildren. USA: Allyn and Bacon.
  6. Schiemer, S. (2000). Assessment Strategies for Elementary Physical Education. USA: Human Kinetics.
  7. Vassiliadou, O, Derri, V., Zisi, V., Goudas, M., & Kioumourtzoglou, E. (2004). Qualitative aspects of teaching and manipulative skill enhancement: is there any relationship? Journal of Human Movement Studies, 46, 259-273.
  8. Δέρρη, Β. και συν (2007). H Φυσική Αγωγή στην αρχή του 21ου αιώνα: Σκοποί-στόχοι-επιδιώξεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
  9. Δέρρη, Β. & Αυγερινός, Α. (2006). Bιβλίο Εκπαιδευτικού - Ενότητα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» & Αυγερινός, Α., Δέρρη, Β. & Ζήση, Β. (2006). Τετράδια δραστηριοτήτων μαθητών. Ιn Υ.ΠΕ.ΠΘ. (Ed.), Σχεδίαση και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής/Ολυμπιακής Παιδείας. Ανάπτυξη/εκπόνηση προγράμματος σπουδών, επιμορφωτικού, εκπαιδευτικού υλικού και σχεδίου δράσης σχολικών πιλοτικών προγραμμάτων (Πρόγραμμα Καλλιπάτειρα). Διαθέσιμα: http://www.ypepth.gr/docs/olimpiak_paideia_vivlio_ekpaid_070129.pdf, http://www.ypepth.gr/el_ec_page7841.htm
  10. Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2007). Η Φυσική Αγωγή στην αρχή του 21ου αιώνα. Σκοποί-Στόχοι-Επιδιώξεις. Θεωρητικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
  11. http://pecentral.org 

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

722 - Μουσική και ρυθμός στην φυσική αγωγή

Κωδικός Μαθήματος
722
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Πολλάτου Ελιζάνα
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγήτρια
Τηλ: +30 24310 47068
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Ζαχοπούλου Ε., Σερμπέζης Β. & Αλμπανίδης Ε.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής Βαθμολογία
Grades722.pdf
Εξάμηνο: Β' εξάμηνο
Τρόπος Διεξαγωγής
-
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Rhythm, music, rhythmic ability, synchronization, rhythm elements, tempo, music and movement education, time precision, temporal control, synchronous music, asynchronous music.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές: 

1. Να κατανοήσουν την έννοια του ρυθμού και τους μηχανισμούς αντίληψης και παραγωγής ρυθμικής κίνησης.
2. Να ενημερωθούν για τον ρόλο και την χρήση της μουσικής στις φυσικές δραστηριότητες.
3. Να γνωρίσουν τα παράλληλα στοιχεία κίνησης και μουσικής.
4. Να αποκτήσουν την ικανότητα για οργάνωση προγραμμάτων μουσικοκινητικής αγωγής Να ενημερωθούν για τις έρευνες σ’ αυτούς τους τομείς

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Ζαχοπούλου, Ε. Διάλεξη 1η: Μουσικοκινητική Αγωγή – Κινητική Δημιουργικότητα.
- Ζαχοπούλου, Ε. Διάλεξη 2η: Η έννοια του ρυθμού – Η ρυθμική ικανότητα ως αντιληπτική και ως συναρμοστική ικανότητα.
- Πολλάτου, Ε. Διάλεξη 3η: Η χρονική οργάνωση των κινήσεων- η έννοια του σχετικού ρυθμού.
- Σερμπέζης, Β. Διάλεξη 4η: Η εξελικτική πορεία του ρυθμού-ελληνικοί παραδοσιακοί χορευτικοί ρυθμοί.
- Αλμπανίδης, Ε. Διάλεξη 5η: H σχέση της μουσικής με την άθληση στην αρχαία Ελλάδα.
- Ζαχοπούλου, Ε. Διαλεξη 6η: Η επίδραση της μουσικής σε φυσιολογικές παραμέτρους κατά τη διάρκεια της άσκησης.
- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 7η: Ρυθμικές αξίες, κινητικά μοτίβα, σύστημα Orff,- δημιουργία μουσικοκινητικών προγραμμάτων και εφαρμογές σε προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 8η: Δημιουργία μουσικοκινητικών προγραμμάτων και εφαρμογές συστήματος Laban σε παιδιά δημοτικού και γυμνασίου.
- Πολλάτου, Ε.

Διαλεξη 9η: Δημιουργία μουσικοκινητικών προγραμμάτων και εφαρμογές συστήματος Dalcrose σε παιδιά λυκείου και ενήλικες.

- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 10η: Χρήση ρυθμικών αξιών σε βασικές χορευτικές δεξιότητες – Πρακτική εφαρμογή.
- Πολλάτου, Ε. Διαλεξη 11η: H μουσική ως μέσο έκφρασης και εκπαίδευσης.
- Ζαχοπούλου Ε. Διαλεξη 12η: Μηχανισμοί του κινητικού συγχρονισμού.
- Πολλάτου, Ε. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, Πρακτικές εφαρμογές, Εργαστήρια.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Εργασία βιβλιογραφικής ανασκόπησης.
2. Παρουσίαση προγράμματος διδασκαλίας μουσικοκινητικής αγωγής.

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Pica, R. (2000). Experiences in movement with music, Activities and Theory. Albany : Delmar Publications
2. Bachmann, M. (1991). Dalcroze today – An education through and into music. New York : Oxford University Press.
3. Saliba, K. (1991). Accent on Orff – An introductory approach. NJ : Prentice – Hall.
4. Raschke, W. (1985). Aulos and Athlete: The function of the flute player in Greek Athletics. Arete II (2), 177-200.
5. Mosston, M. & Ashworth, S. (1997). Η διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής (μεταφρ. Κ. Μουντάκης). Θεσ/νίκη : Salto.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

721 - Κινητικές δεξιότητες και κινητική αδεξιότητα στην αναπτυξιακή ηλικία

Κωδικός Μαθήματος
721
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Κουρτέσης Θωμάς
Βαθμίδα: Αναπληρωτής Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39704
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Δέρρη Β.
Εξάμηνο
Α' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Υποχρεωτικό
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ’ αποστάσεως
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Fundamental movement skills (stability, locomotor, manipulative skills), Abilities, Health-related fitness, Skill-related fitness, Developmental coordination disorder, Physical Awkwardness, Clumsiness, Movement Difficulties, Assessment, Intervention Elementary school.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
1. Να αποκτηθούν οι γνώσεις για την ανάπτυξη των αντιληπτικοκινητικών και των φυσικών ικανοτήτων, των κινητικών εννοιών και των βασικών κινητικών δεξιοτήτων καθώς και για την κατάλληλη ενσωμάτωσή τους στο πρόγραμμα του σχολείου.
2. Να παρουσιαστούν και να εφαρμοστούν τρόποι διδασκαλίας και εξάσκησης των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων στην αναπτυξιακή ηλικία. 
3. Να παρουσιαστούν και να εφαρμοστούν τρόποι αξιολόγησης της προόδου των μαθητών στην εκμάθηση κινητικών εννοιών, βασικών κινητικών δεξιοτήτων και στοιχείων φυσικής κατάστασης που προάγει την υγεία και την επιδεξιότητα.
4. Να περιγραφεί το φαινόμενο της κινητικής αδεξιότητας και των κινητικών δυσκολιών σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Καλύπτονται σημαντικά θέματα όπως χαρακτηριστικά, ορολογία, αιτιολογία, συχνότητα και αντιμετώπιση. 
5. Ιδιαίτερη έμφαση, θεωρητικά και πρακτικά, δίνεται στο θέμα της ανίχνευσης και της αξιολόγησης της κινητικής αδεξιότητας. 
6. Λόγω του ότι το φαινόμενο της κινητικής αδεξιότητας είναι ένα νέο σχετικά πεδίο στο χώρο της Φυσικής Αγωγής, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην ερευνητική προσέγγιση του θέματος.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Δέρρη Β. Διάλεξη 1η: Α. Γνωριμία – Γενικές οδηγίες (Δέρρη-Κουρτέσης) 
Β. Στάδια ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων και κινητικές έννοιες Γ. Αποστολή έντυπου υλικού 1ης & 2ης διάλεξης.
- Δέρρη Β. Διάλεξη 2η: Α. Ανάπτυξη στατικών δεξιοτήτων 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 3ης διάλεξης.
- Δέρρη Β. Διάλεξη 3η: Α. Ανάπτυξη δεξιοτήτων μετακίνησης και χειρισμού 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 4ης διάλεξης.
- Δέρρη Β. Διάλεξη 4η: Α. Διδασκαλία και αξιολόγηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 5ης διάλεξη.
- Δέρρη Β. Διάλεξη 5η: Α. Ικανότητες και βασικές κινητικές δεξιότητες 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 6ης διάλεξης.
- Δέρρη Β. Διαλεξη 6η: Α. Φυσική κατάσταση που προάγει την υγεία και την επιδεξιότητα. Αξιολόγηση 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 7ης διάλεξης.
- Κουρτέσης Θ. Διαλεξη 7η: Α. Εισαγωγή στην έννοια της κινητικής αδεξιότητας - ορισμοί – ορολογία 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 8ης διάλεξης 
Γ. Παράδοση της 1ης εργασίας.
- Κουρτέσης Θ. Διαλεξη 8η: Α. Χαρακτηριστικά του παιδιού με κινητική αδεξιότητα 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 9ης διάλεξης.
- Κουρτέσης Θ. Διαλεξη 9η: Α. Ανίχνευση & αξιολόγηση της κινητικής αδεξιότητας - ειδικά θέματα αξιολόγησης της κινητικής αδεξιότητας και των κινητικών δυσκολιών στην παιδική ηλικία 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 10ης διάλεξης.
- Κουρτέσης Θ. Διαλεξη 10η: Α. Διαδικασίες ανίχνευσης & αξιολόγησης των κινητικών δυσκολιών μέσω ερωτηματολογίων – παρουσίαση του “movement assessment battery for children checklist” 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 11ης διάλεξης.
- Κουρτέσης Θ. Διαλεξη 11η: Α. Αιτιολογία & πιθανοί παράγοντες που ευθύνονται για την εμφάνιση των κινητικών δυσκολιών στην παιδική ηλικία 
Β. Αποστολή έντυπου υλικού 12ης διάλεξης.
- Κουρτέσης Θ. & Δέρρη Β. Διαλεξη 12η: Αντιμετώπιση της κινητικής αδεξιότητας: ο ρόλος της φυσικής αγωγής & οργάνωση προγραμμάτων παρέμβασης.
- Κουρτέσης Θ. Α. Παράδοση της 2ης εργασίας 
Β. Κουϊζ Ανακεφαλαίωσης

Τρόπος Διδασκαλίας
-

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
• Εκπόνηση βασικών  εργασιών (60%)
- Κάθε φοιτητής-τρια θα εκπονήσει 2 βασικές εργασίες, έκτασης 6 σελίδων έκαστη: μία για την κάθε ενότητα (1η ενότητα = διαλέξεις 1-6, 2η ενότητα = εισηγήσεις 7-12).
Στο πλαίσιο της εργασίας της 1ης  ενότητας, θα αποσταλούν θέματα και αρχεία με δεδομένα, βάσει των οποίων θα αναπτυχθεί ένα ερευνητικό άρθρο από κάθε φοιτητή/τρια. Οδηγίες για την συγγραφή του άρθρου θα αποσταλούν στην 1η διάλεξη. 
Όσον αφορά στην εργασία της 2ης ενότητας, κάθε φοιτητής /τρια θα πρέπει να επιλέξει ένα θέμα από λίστα θεμάτων και να το αναπτύξει. Αναλυτικές οδηγίες θα αποσταλούν στην 7η διάλεξη.  
Οι ημερομηνίες παράδοσης των εργασιών είναι οριστικές και φαίνονται στον Πίνακα των εισηγήσεων

• Κουϊζ Ανακεφαλαίωσης (30%)
-   Θα λάβει χώρα την τελευταία ημέρα του μαθήματος.

• Συμμετοχή  (10%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Buschner, C. (1994). Teaching Children Movement Concepts and Skills. Becoming a master teacher. USA: Human Kinetics.

2. Gallahue, D. & Ozmun, J. (1998). Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. USA: W. C. Brown Communications.

3. Gallahue, D. (1996). Developmental physical education for today’s children. USA: Brown & Benchmark.

4. Graham, G., Holt/Hale, S. A., & Parker, M. (1998). Children Moving. A reflective approach to teaching physical education. USA: Mayfield Pub. Co. Pp 33-57.

5. Hopple, Ch. (1995). Teaching for Outcomes in Physical Education. A guide for curriculum and assessment. USA: Human Kinetics.

6. Pangrazi, R. (2001). Dynamic Physical Education for Elementary Schoolchildren. USA: Allyn and Bacon.

7. Schiemer, S. (2000). Assessment Strategies for Elementary Physical Education. USA: Human Kinetics.

8. http://pe.central.vt.edu

9. Cratty, B.J. (Ed., 1994). Clumsy child syndromes: Descriptions, evaluation and remediation (pp. 1-12). Amsterdam: Harwood Academic Publishers.

10. Sugden, D.A. & Wright, H.C. (1998). Motor coordination disorders in children. Developmental Clinical Psychology and Psychiatry, v. 39. London: SAGE Publications


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-