709 - Αποτελεσματικότητα του προπονητή

Κωδικός Μαθήματος
709
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Δούδα Ελένη
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39715
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Ζέτου Ε., Τουμπέκης Α. & Αυλωνίτη Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ’ αποστάσεως
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: expert athlete, effectiveness coaching program, performance, evaluation, measurements, physiological tests, test batteries, laboratory methods, field test, kinanthropometry, growth, maturation, motor development, body composition, adipose tissue, body size, body mass, stature, somatotype, body proportions, adolescence, exercise, motivation, goal setting, positive reinforcement, training programming -Fundamental of training

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός και στόχος του μαθήματος είναι να αναλύσει τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού ή ικανού προπονητή, ο οποίος θα πρέπει να είναι ενημερωμένος στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα της σύγχρονης αθλητικής επιστήμης. Η ‘’ανατομία’’ ενός αποτελεσματικού προπονητή θεωρείται ότι είναι ένα πολυδιάστατο μοντέλο όπου ξεχωριστή θέση κατέχει η προσωπικότητα, ο χαρακτήρας, η μόρφωση, οι ικανότητές του, η εμπειρία που έχει, η συμπεριφορά, η ικανότητα επικοινωνίας και οι διαπροσωπικές σχέσεις που αναπτύσσει έτσι ώστε να διακρίνεται στο έργο που έχει αναλάβει να πραγματοποιήσει. Κατά συνέπεια, η ανάπτυξη δεξιοτήτων στην παιδική ηλικία, η γνώση των βιολογικών αλλαγών που συμβαίνουν στην αναπτυξιακή ηλικία, η αξιολόγηση των αθλητών, ο σχεδιασμός ενός προπονητικού προγράμματος, η ενίσχυση, η παρακίνηση, οι δεξιότητες επικοινωνίας, οι υψηλές επιδόσεις στον αθλητισμό καθώς και οι μέθοδοι και πρακτικές βελτίωσης της αγωνιστικής απόδοσης αποτελούν τους κύριους άξονες που σκιαγραφούν τα χαρακτηριστικά και το ρόλο του αποτελεσματικού προπονητή.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
13 Μαρτίου 2010 (Δια ζώσης) Ζέτου Ε. Διάλεξη 1η: Χαρακτηριστικά και ρόλοι του προπονητή - Δεξιότητες επικοινωνίας.
14 Μαρτίου 2010 (Δια ζώσης) Ζέτου Ε. Διάλεξη 2η: Coaching «κτίζοντας την ομάδα» - Από το παιχνίδι στην προπόνηση.
15 Μαρτίου 2010 (Δια ζώσης) Δούδα Ε. Διάλεξη 3η: Προπονητής και αξιολόγηση αθλητών.
22-26 Μαρτίου 2010 (Ασύγχρονη διάλεξη) Δούδα Ε. Διάλεξη 4η: Προπονητής και εφαρμοσμένες μετρήσεις σε ομαδικά και ατομικά αθλήματα.
14 Απριλίου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 15:00-17:30 Ζέτου Ε. Διάλεξη 5η: Υψηλές επιδόσεις στον αθλητισμό – Ποιοτική αξιολόγηση.
19-23 Απριλίου 2010 (Ασύγχρονη διάλεξη) Ζέτου Ε. Διαλεξη 6η: Ο προπονητής στην παιδική ηλικία - ανάπτυξη δεξιοτήτων – Κοινωνικές επιρροές.
26-30 Απριλίου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 18:00-20:30 Ζέτου Ε. Διαλεξη 7η: Σχεδιασμός και ανάπτυξη προπονητικού προγράμματος - Προετοιμασία της προπόνησης - Ενίσχυση - Παρακίνηση.
12 Μαΐου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 15:00-17:30 Δούδα Ε. Διαλεξη 8η: Προπονητής και αναπτυξιακή ηλικία.
26 Μαΐου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 18:00-20:30 Δούδα Ε. Διαλεξη 9η: Βιολογική ωρίμανση, ορμονικές επιδράσεις και ανάπτυξη αθλητών.
2 Ιουνίου 2010 (Δια ζώσης) Τουμπέκης Α. Διαλεξη 10η: Μέθοδοι και πρακτικές βελτίωσης της αγωνιστικής απόδοσης.
3 Ιουνίου 2010 (Δια ζώσης) Δούδα Ε. & Αυλωνίτη Α. Διαλεξη 11η: Σχεδιασμός αποτελεσματικών προγραμμάτων άσκησης στην αναπτυξιακή ηλικία.
4 Ιουνίου 2010 (Δια ζώσης) Δούδα Ε. & Ζέτου Ε. Διαλεξη 12η: Παρουσίαση ομαδικών εργασιών.
14-20 Ιουνίου 2010 Δούδα Ε. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Οι παραπάνω θεματικές ενότητες θα αναπτυχθούν θεωρητικά με εισηγήσεις δια ζώσης και εξ΄ αποστάσεως και οι διδασκόμενοι θα πραγματοποιούν ατομικές ή ομαδικές εργασίες και θα συμμετέχουν σε διάφορα quiz που έχουν σχεδιαστεί για την καλύτερη εμπέδωση της διδακτικής ύλης.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Κατάθεση 1ης ομαδικής εργασίας 30%
2. Κατάθεση 2ης ομαδικής εργασίας και παρουσίαση της στις τελικές εξετάσεις 30%
3. Κατάθεση ατομικής εργασίας 30%
4. Quiz κατά τη διάρκεια των διαλέξεων 10% *

* Η συμμετοχή στα quiz είναι υποχρεωτική.


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. American College of Sports Medicine (1995). ACSM’S Guidelines for exercise testing and prescription, 5th Edition, Williams & Wilkins (eds), USA, p. 49-85.

2. Australian Sports Commission (2000). Physiological Tests for Elite Athletes. Champaign, IL: Human Kinetics, chapter 14 & 23.

3. Christina, R. W. & Corcos, D. M. (1993). Προπονητής Μάθηση και Απόδοση. Εκδόσεις ΣΑΛΤΟ, Θεσσαλονίκη.

4. Martens R. (1993). Προπονητής και Αθλητική Ψυχολογία. Εκδόσεις ΣΑΛΤΟ, Θεσσαλονίκη.

5. Morrow R.J., Jackson W.A., Disch G.J., Mood P.D. (2000). Measurement and Evaluation in Human Performance. Champaign, IL: Human Kinetics, 272-292.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

Ν708 - Ανάπτυξη και προπόνηση των συναρμοστικών ικανοτήτων

Κωδικός Μαθήματος
Ν708
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Καμπάς Αντώνιος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39632
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αγγελούσης Ν.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ αποστάσεως και δια ζώσης
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: coordination abilities, motor coordination in sport and exercise, development of coordination abilities, kinesthetical differentiation and orientation in space & time, balance, response ability, rhythm ability, accident proneness, physical activity.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να εισάγει τον/την φοιτητή/τρια στο γνωστικό αντικείμενο των συναρμοστικών ικανοτήτων, να του δώσει την εξειδικευμένη θεωρητική γνώση που απαιτείται και στη συνέχεια με βάση αυτή τη γνώση να τον/την κάνει ικανό να αξιολογήσει τις σ.ι., και να σχεδιάσει και να υλοποιήσει προγράμματα βελτίωσης της συναρμογής σε διάφορες ομάδες του πληθυσμού.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Εισηγητής   Θέμα
29/10/11 Καμπάς Α. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη θεωρία των συναρμοστικών ικανοτήτων.
30/10/11 Καμπάς Α. Διάλεξη 2η: Ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων.
31/10/11 Καμπάς Α. Διάλεξη 3η: Βασικά στοιχεία για την ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων.
- Αγγελούσης Ν. Διάλεξη 4η: Εισαγωγή στο νευρομυϊκό έλεγχο των κινήσεων.
18/11/11 (20.00-22.00) Καμπάς Α. Διάλεξη 5η: Συναρμογή και τάση για ατυχήματα.
- Καμπάς Α. Διαλεξη 6η: Εργαστήριο Ι: προπονητικά περιεχόμενα για την ανάπτυξη της συναρμογής.
29.11.11 (15.00-17.00) Καμπάς Α. Διαλεξη 7η: Συναρμογή και φυσική δραστηριότητα.
13.12.11 (18.00-20.00) Καμπάς Α. Διαλεξη 8η: Προπόνηση μεγιστοποίησης μέσω καθορισμού του "προφίλ απαιτήσεων συναρμογής".
17.01.12 (15.00-17.00) Καμπάς Α. Διαλεξη 9η: Εργαστήριο II: Βίντεο-Ανάλυση.
25.01.12 Καμπάς Α. Διαλεξη 10η: Κινητική συναρμογή στον Αθλητισμό και την Άσκηση: καταιγισμός ιδεών, ομαδική εργασία.
26.01.12 Καμπάς Α. Διαλεξη 11η: Εργαστήριο III: Αξιολόγηση των συναρμοστικών ικανοτήτων.
27.01.12 Καμπάς Α. Διαλεξη 12η: Απολογισμός ομαδικής εργασίας.
16-22/02/09 Καμπάς Α. Εξετάσεις μέσω του ΕΣΤΙΑ

Τρόπος Διδασκαλίας
Σύγχρονα: τρείς διαλέξεις και ένα εργαστήριο
Ασύγχρονα: μία διάλεξη και ένα εργαστήριο
Δια ζώσης: τρείς διαλέξεις μια συνεδρία-παρουσίαση ερευνητικών προβληματισμών με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών ένα εργαστήριο και μια απολογιστική συνεδρία

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Τεστ εξ αποστάσεως 10%
2. Ομαδική εργασία 45%
3. Βιντεο-ανάλυση 45%


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

Υποχρεωτική
1. Federazione Italiana di Atletica Leggera. (2000). Motor Coordination in Sport and Exercise. Atti Convegno di Studi. Universita degli Studi di Bologna, Facolta di Scienze Motorie: Bologna.
2. Καμπάς Α. (2003). Συναρμοστικές ικανότητες: ανάπτυξη και προπόνηση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
3. Καμπάς, Α. (2004). Εισαγωγή στην Κινητική Ανάπτυξη. Αθήνα: Αθλότυπο.
4. Καμπάς Α., Αγγελούσης Ν., Γούργουλης Β., Μπάρμπας Ι., Αντωνίου Π. (2001). Επίδραση της ηλικίας και του φύλου στην ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Φυσική Δραστηριότητα και Ποιότητα Ζωής. Ηλεκτρονικό Περιοδικό, 2, 8-12.
5. Καμπάς Α., Φατούρος Ι., Αγγελούσης Ν., Γούργουλης Β., Ταξιλδάρης Κ. (2003). Η επίδραση της ηλικίας και του φύλου στις συναρμοστικές ικανότητες στην παιδική ηλικία. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 1 (2), 152-158.
6. Kambas, A. Avloniti, Ch. Christoforidis, D. Giannakidou, F. Venetsanou, and I. Fatouros. Motor proficiency and “accident proneness” of preschool children. European Journal of Psychomotricity, (accepted for publication, 2011).
7. Lopes, V. P., Rodrigues, L. P., Maia, J. A. R., Malina, R. M. (2011). Motor coordination as predictor of physical activity in childhood. Scand J Med Sci Sports, 21: 663–669, doi: 10.1111/j.1600-0838.2009.01027.
8. Martin, D., Carl, K., Lehnertz, K. (1993). Εγχειρίδιο Προπονητικής. Μετάφραση. Κομοτηνή: Αλφάβητο.
9. Salvelsbergh, G., Davids, K., Van der Kamp, J., & Bennet, S. (Eds.) (2003). Development of Movement Co-ordination in Children. London & New York: Routledge.
10. Vander, A., Sherman, J., Luciano, D., Τσακόπουλος, Μ. (2001). Φυσιολογία του ανθρώπου. Επιμέλεια Ελληνικής Έκδοσης: Ν. Γελαδάς – Μ. Τσακόπουλος. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Π. Χ. Πασχαλίδης

Προτεινόμενη
1. Gabbard, C.P. (1996). Lifelong Motor Development. Dubuque: Brown & Benchmark.
2. Gallahue, D.L. & Ozmun, J. C. (1998). Motor Development. Boston: McGraw-Hill.
3. Haas, C.T., Schulze-Cleven, K., Turbanski, S., Schmitbleicher, D. (2007). Zur Interaktion koordinativer und propriozeptiver Leistungen. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 58, 1, 19-24.
4. Hirtz, P. (1988). Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin: Sportverlag.
5. Heuer, H., & Keele, S. (Eds.) (1994). Handbook of Perception and Action. Vol. 2: Motor Skills. London: Academic Press.
6. Hohmann, A. (1999). The Influence of Strength, Speed, Motor coordination and Technique on the Performance in Crawl Sprint. In K.-L. Keskinen, P.V. Komi & A.P. Hollander. (eds.): Biomechanics and Medicine in Swimming VIII (pp. 191-196). Jyväskylä: Gummerus-Printing.
7. Latash, M. & Turvey, M. (1996). Dexterity and its development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
8. Neumaier, A. (2003). Koordinatives Anforderungsprofil und Koordinationstraining. Köln: Sport & Buch Stauss.
9. Neumaier, A., Mechling, H., Strauss, R. (2002). Koordinative Anforderungsprofile Ausgewählter Sportarten. Köln: Sport & Buch Stauss.
10. Roth, K. & Winter, K. (1994). Entwicklung koordinativer Fähigkeiten. In: J. Baur K. Winter, R. (1975). Die motorische Entwicklung des Menschen von der Geburt bis ins hohe Alter. Schorndorf: Hofmann.
11. Todorv, E., & Jordan, M. (2002). Optimal feedback control as a theory of motor coordination. Nature Neuroscience, 5(11), 1226-1235.

* Η προαιρετική βιβλιογραφία μπορεί να ζητηθεί από τον υπεύθυνο του μαθήματος


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

Ν707 - Φυσιολογικές αρχές της προπόνησης

Κωδικός Μαθήματος
Ν707
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Τοκμακίδης Σάββας
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39649
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Δούδα Ε., Σμήλιος Η., Τουμπέκης Α., Μπογδάνης Γ. & Ζαφερίδης Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: human performance, exercise metabolism, ATP, PCr, lactate, exercise intensity, interaction, muscle glycogen anaerobic threshold, elite athlete, childhood, growth, lactate, overtraining, neuromuscular adaptation, hormonal regulation, neurophysiology, strength training, thermoregulation, performance enhancements, team and individual sport events, resistance exercise, motor unit, hypertrophy, periodization, stretch shortening cycle.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός και στόχος του μαθήματος είναι να διδάξει και να αναλύσει τους φυσιολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των αθλητών λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε αθλήματος. Παρόλο που οι φυσιολογικοί μηχανισμοί και οι λειτουργικές προσαρμογές του οργανισμού ανταποκρίνονται ενιαία κατά την άσκηση, η εξειδικευμένη προπόνηση δημιουργεί καθοριστικές διαφοροποιήσεις που διακρίνουν τα διάφορα αθλήματα ή και αγωνίσματα μεταξύ τους. Κατά συνέπεια, τόσο τα ατομικά όσο και τα ομαδικά αθλήματα ταξινομούνται σε αερόβια ή αναερόβια ανάλογα με τις μεταβολικές απαιτήσεις που έχουν, σε αθλήματα που επιστρατεύουν μυϊκές ίνες ταχείας ή βραδείας συστολής ανάλογα με την ενεργοποίηση του νευρομυϊκού μηχανισμού κ.ο.κ. Η μελέτη, η ανάλυση και η γνώση των παραγόντων αυτών βοηθά τον προπονητή στην επιλογή των αθλητών, στην εκπόνηση των προπονητικών προγραμμάτων και στη βελτίωση της απόδοσης.

Περιεχόμενο Μαθήματος(περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Τοκμακίδης Σ.
Μπογδάνης Γ.
Διάλεξη 1η: Φυσιολογικά όρια της ανθρώπινης απόδοσης - Ενεργειακός μεταβολισμός κατά την άσκηση υψηλής έντασης (Αλληλεπίδραση αερόβιου και αναερόβιου μεταβολισμού)
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 2η:  Εργαστήριο: Αξιολόγηση αναερόβιας ικανότητας και νευρομυϊκής λειτουργίας
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 3η: Εργαστήριο: Αξιολόγηση αερόβιας αντοχής (καμπύλη γαλακτικού & δρομική 
οικονομία)
- Δούδα Ε. Διάλεξη 4η:  Εξέλιξη των φυσικών ικανοτήτων στην αναπτυξιακή ηλικία. Αερόβια και αναερόβια ικανότητα στην παιδική και εφηβική ηλικία
- Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 5η: Καμπύλη γαλακτικού – Δρομική   οικονομία: Προσδιορισμός της προπονητικής έντασης σε αθλήματα αντοχής
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 6η:  Διατροφή και Αθλητική Απόδοση
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 7η:  Αναπλήρωση υγρών και θερμορύθμιση
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 8η:  Φυσιολογικές βάσεις της προπόνησης δύναμης.
- Τουμπέκης Α. Διάλεξη 9η:  Επίδραση της ενεργητικής αποκατάστασης στην απόδοση
- Ζαφειρίδης Α. Διάλεξη 10η: Σύγχρονες φυσιολογικές προσεγγίσεις στην προπόνηση αερόβιας και αναερόβιας ικανότητας
- Σμήλιος Η. Διάλεξη 11η: Προσαρμογές του ορμονικού                              
συστήματος με την προπόνηση δύναμης
- Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 12η : Σύνδρομο υπερπροπόνησης
- Τοκμακίδης Σ. Τελικές Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια, παρουσιάσεις, προγραμματισμένη συμμετοχή σε έρευνα πεδίου.
Οι παραπάνω θεματικές ενότητες θα αναπτυχθούν θεωρητικά με εισηγήσεις. Επίσης, οι διδασκόμενοι θα πραγματοποιήσουν αυτόνομα μια μικρή ερευνητική εργασία.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:
  • Γραπτή σύνοψη πέντε ερευνητικών άρθρων (~1000 λέξεις)
  • Ομοιότητες και διαφορές δύο ερευνητικών άρθρων της ίδιας θεματολογία με κρίσεις και σχόλια (4 πρόσφατα άρθρα συναφούς θεματολογίας δίνουν το υλικό για δυο κείμενα ~ 500 λέξεων)
  • Τελικές εξετάσεις

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Willmore J. και D.L. Costill.(2006). Φυσιολογία της Άσκησης και του Αθλητισμού. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
2. Κλεισούρας Β. (2004). Εργοφυσιολογία. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
3. Powers S.K. & E.T. Howley. (2007). Exercise Physiology. 6th ed. Boston, WCB McGraw-Hill.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Υπερπροπόνηση σε σχέση με τα διάφορα αγωνίσματα
2. Υπερπροπόνηση στην εφηβική ηλικία
3. Διατροφή και υπερπροπόνηση
4. Προπόνηση δύναμης στους αναπνευστικούς μύες.
5. Διαφορές ανδρών γυναικών σε σχέση με τους αναπνευστικούς μύες.
6. Ο ρόλος των αναπνευστικών μυών σε αερόβια και αναερόβια αγωνίσματα
7. Ο ρόλος της διατροφής στην αθλητική απόδοση των παιδιών
8. Η προπονητική προσαρμοστικότητα των παιδιών
9. Ο ιδανικός χρόνος αποκατάστασης μετά από έντονη άσκηση στα παιδιά
10. Μεταβολισμός του ATP και της φωσφοκρεατίνης σε άσκηση μέγιστης έντασης
11. Νευρομυϊκές προσαρμογές με την προπόνηση δύναμης στην παιδική ηλικία
12. Αναερόβιος μεταβολισμός σε παίδες και εφήβους
13. Οξεία ορμονική ανταπόκριση σε άσκηση με βάρη
14. Παράγοντες της επιβάρυνσης που επηρεάζουν τις ορμονικές ανταποκρίσεις σε άσκηση με βάρη
15. Ορμονικές προσαρμογές μετά από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προγράμματα δύναμης
16. Συσχέτιση μεταξύ της ορμονικής ανταπόκρισης και της δύναμης
17. Ανάπτυξη της δύναμης με διάφορα μοντέλα περιοδικότητας
18. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα ισχύος
19. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα συνδυασμού για την ανάπτυξη της μέγιστης δύναμης και της ισχύος
20. Φυσιολογικές προσαρμογές του οργανισμού κατά τη διαδικασία εγκλιματισμού σε θερμό περιβάλλον.
21. Παραγωγή ενέργειας και μεταβολικές διεργασίες κατά την έντονη αγωνιστική προσπάθεια
22. Χρήση του γαλακτικού και ο προσδιορισμός της έντασης στην αερόβια άσκηση.
23. Ο ρόλος και η συμπεριφορά της καμπύλης του γαλακτικού με την προπόνηση αντοχής
24. Η συμμετοχή του γαλακτικού στο μεταβολισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης
25. Η συμμετοχή του αερόβιου μεταβολισμού στις έντονες αναερόβιες και υπερμέγιστες προσπάθειες
26. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ανοσοποιητικού συστήματος.
27. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ορμονικού συστήματος.
28. Παράγοντες που επηρεάζουν τη δρομική οικονομία και την αντοχή.
29. Φυσιολογικές διαφορές και ομοιότητες μεταξύ της προπόνησης αντοχής και της προπόνηση ταχύτητας
30. Ελεύθερη επιλογή θέματος σχετική με το περιεχόμενο του μαθήματος που δεν εμπεριέχεται στην παραπάνω θεματολογία.

708 - Ανάπτυξη και προπόνηση των συναρμοστικών ικανοτήτων

Κωδικός Μαθήματος
708
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Καμπάς Αντώνιος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39632
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Αγγελούσης Ν.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ αποστάσεως και δια ζώσης
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: coordination abilities, motor coordination in sport and exercise, development of coordination abilities, kinesthetical differentiation and orientation in space & time, balance, response ability, rhythm ability, accident proneness, physical activity.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να εισάγει τον/την φοιτητή/τρια στο γνωστικό αντικείμενο των συναρμοστικών ικανοτήτων, να του δώσει την εξειδικευμένη θεωρητική γνώση που απαιτείται και στη συνέχεια με βάση αυτή τη γνώση να τον/την κάνει ικανό να αξιολογήσει τις σ.ι., και να σχεδιάσει και να υλοποιήσει προγράμματα βελτίωσης της συναρμογής σε διάφορες ομάδες του πληθυσμού.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
29/10/11 Καμπάς Α. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη θεωρία των συναρμοστικών ικανοτήτων.
30/10/11 Καμπάς Α. Διάλεξη 2η: Ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων.
31/10/11 Καμπάς Α. Διάλεξη 3η: Βασικά στοιχεία για την ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων.
- Αγγελούσης Ν. Διάλεξη 4η: Εισαγωγή στο νευρομυϊκό έλεγχο των κινήσεων.
18/11/11 (20.00-22.00) Καμπάς Α. Διάλεξη 5η: Συναρμογή και τάση για ατυχήματα.
- Καμπάς Α. Διαλεξη 6η: Εργαστήριο Ι: προπονητικά περιεχόμενα για την ανάπτυξη της συναρμογής.
29.11.11 (15.00-17.00) Καμπάς Α. Διαλεξη 7η: Συναρμογή και φυσική δραστηριότητα.
13.12.11 (18.00-20.00) Καμπάς Α. Διαλεξη 8η: Προπόνηση μεγιστοποίησης μέσω καθορισμού του "προφίλ απαιτήσεων συναρμογής".
17.01.12 (15.00-17.00) Καμπάς Α. Διαλεξη 9η: Εργαστήριο II: Βίντεο-Ανάλυση.
25.01.12 Καμπάς Α. Διαλεξη 10η: Κινητική συναρμογή στον Αθλητισμό και την Άσκηση: καταιγισμός ιδεών, ομαδική εργασία.
26.01.12 Καμπάς Α. Διαλεξη 11η: Εργαστήριο III: Αξιολόγηση των συναρμοστικών ικανοτήτων.
27.01.12 Καμπάς Α. Διαλεξη 12η: Απολογισμός ομαδικής εργασίας.
16-22/02/09 Καμπάς Α. Εξετάσεις μέσω του ΕΣΤΙΑ

Τρόπος Διδασκαλίας
Σύγχρονα: τρείς διαλέξεις και ένα εργαστήριο
Ασύγχρονα: μία διάλεξη και ένα εργαστήριο
Δια ζώσης: τρείς διαλέξεις μια συνεδρία-παρουσίαση ερευνητικών προβληματισμών με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών ένα εργαστήριο και μια απολογιστική συνεδρία

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Τεστ εξ αποστάσεως 10%
2. Ομαδική εργασία 45%
3. Βιντεο-ανάλυση 45%


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

Υποχρεωτική
1. Federazione Italiana di Atletica Leggera. (2000). Motor Coordination in Sport and Exercise. Atti Convegno di Studi. Universita degli Studi di Bologna, Facolta di Scienze Motorie: Bologna.
2. Καμπάς Α. (2003). Συναρμοστικές ικανότητες: ανάπτυξη και προπόνηση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
3. Καμπάς, Α. (2004). Εισαγωγή στην Κινητική Ανάπτυξη. Αθήνα: Αθλότυπο.
4. Καμπάς Α., Αγγελούσης Ν., Γούργουλης Β., Μπάρμπας Ι., Αντωνίου Π. (2001). Επίδραση της ηλικίας και του φύλου στην ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Φυσική Δραστηριότητα και Ποιότητα Ζωής. Ηλεκτρονικό Περιοδικό, 2, 8-12.
5. Καμπάς Α., Φατούρος Ι., Αγγελούσης Ν., Γούργουλης Β., Ταξιλδάρης Κ. (2003). Η επίδραση της ηλικίας και του φύλου στις συναρμοστικές ικανότητες στην παιδική ηλικία. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 1 (2), 152-158.
6. Kambas, A. Avloniti, Ch. Christoforidis, D. Giannakidou, F. Venetsanou, and I. Fatouros. Motor proficiency and “accident proneness” of preschool children. European Journal of Psychomotricity, (accepted for publication, 2011).
7. Lopes, V. P., Rodrigues, L. P., Maia, J. A. R., Malina, R. M. (2011). Motor coordination as predictor of physical activity in childhood. Scand J Med Sci Sports, 21: 663–669, doi: 10.1111/j.1600-0838.2009.01027.
8. Martin, D., Carl, K., Lehnertz, K. (1993). Εγχειρίδιο Προπονητικής. Μετάφραση. Κομοτηνή: Αλφάβητο.
9. Salvelsbergh, G., Davids, K., Van der Kamp, J., & Bennet, S. (Eds.) (2003). Development of Movement Co-ordination in Children. London & New York: Routledge.
10. Vander, A., Sherman, J., Luciano, D., Τσακόπουλος, Μ. (2001). Φυσιολογία του ανθρώπου. Επιμέλεια Ελληνικής Έκδοσης: Ν. Γελαδάς – Μ. Τσακόπουλος. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Π. Χ. Πασχαλίδης

Προτεινόμενη
1. Gabbard, C.P. (1996). Lifelong Motor Development. Dubuque: Brown & Benchmark.
2. Gallahue, D.L. & Ozmun, J. C. (1998). Motor Development. Boston: McGraw-Hill.
3. Haas, C.T., Schulze-Cleven, K., Turbanski, S., Schmitbleicher, D. (2007). Zur Interaktion koordinativer und propriozeptiver Leistungen. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 58, 1, 19-24.
4. Hirtz, P. (1988). Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin: Sportverlag.
5. Heuer, H., & Keele, S. (Eds.) (1994). Handbook of Perception and Action. Vol. 2: Motor Skills. London: Academic Press.
6. Hohmann, A. (1999). The Influence of Strength, Speed, Motor coordination and Technique on the Performance in Crawl Sprint. In K.-L. Keskinen, P.V. Komi & A.P. Hollander. (eds.): Biomechanics and Medicine in Swimming VIII (pp. 191-196). Jyväskylä: Gummerus-Printing.
7. Latash, M. & Turvey, M. (1996). Dexterity and its development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
8. Neumaier, A. (2003). Koordinatives Anforderungsprofil und Koordinationstraining. Köln: Sport & Buch Stauss.
9. Neumaier, A., Mechling, H., Strauss, R. (2002). Koordinative Anforderungsprofile Ausgewählter Sportarten. Köln: Sport & Buch Stauss.
10. Roth, K. & Winter, K. (1994). Entwicklung koordinativer Fähigkeiten. In: J. Baur K. Winter, R. (1975). Die motorische Entwicklung des Menschen von der Geburt bis ins hohe Alter. Schorndorf: Hofmann.
11. Todorv, E., & Jordan, M. (2002). Optimal feedback control as a theory of motor coordination. Nature Neuroscience, 5(11), 1226-1235.

* Η προαιρετική βιβλιογραφία μπορεί να ζητηθεί από τον υπεύθυνο του μαθήματος


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

707 - Μεγιστοποίηση της επίδοσης σε ατομικά και ομαδικά αθλήματα μέσω της Εργοφυσιολογίας

Κωδικός Μαθήματος
707
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Α: Μεγιστοποίηση αθλητικής επίδοσης ή απόδοσης
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Τοκμακίδης Σάββας
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39649
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Δούδα Ε., Σμήλιος Η. & Τουμπέκης Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: human performance, exercise metabolism, ATP, PCr, lactate, exercise intensity, interaction, muscle glycogen anaerobic threshold, elite athlete, childhood, growth, lactate, overtraining, neuromuscular adaptation, hormonal regulation, neurophysiology, strength training, thermoregulation, performance enhancements, team and individual sport events, resistance exercise, motor unit, hypertrophy, periodization, stretch shortening cycle.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός και στόχος του μαθήματος είναι να διδάξει και να αναλύσει τους φυσιολογικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των αθλητών λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε αθλήματος. Παρόλο που οι φυσιολογικοί μηχανισμοί και οι λειτουργικές προσαρμογές του οργανισμού ανταποκρίνονται ενιαία κατά την άσκηση, η εξειδικευμένη προπόνηση δημιουργεί καθοριστικές διαφοροποιήσεις που διακρίνουν τα διάφορα αθλήματα ή και αγωνίσματα μεταξύ τους. Κατά συνέπεια, τόσο τα ατομικά όσο και τα ομαδικά αθλήματα ταξινομούνται σε αερόβια ή αναερόβια ανάλογα με τις μεταβολικές απαιτήσεις που έχουν, σε αθλήματα που επιστρατεύουν μυϊκές ίνες ταχείας ή βραδείας συστολής ανάλογα με την ενεργοποίηση του νευρομυϊκού μηχανισμού κ.ο.κ. Η μελέτη, η ανάλυση και η γνώση των παραγόντων αυτών βοηθά τον προπονητή στην επιλογή των αθλητών, στην εκπόνηση των προπονητικών προγραμμάτων και στη βελτίωση της απόδοσης.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
13 Μαρτίου 2010 (Δια ζώσης) Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 1η: Φυσιολογικά όρια της ανθρώπινης απόδοσης - Ενεργειακός μεταβολισμός κατά την άσκηση υψηλής έντασης (Αλληλεπίδραση αερόβιου και αναερόβιου μεταβολισμού).
14 Μαρτίου 2010 (Δια ζώσης) Τουμπέκης Α. Διάλεξη 2η: Εργαστήριο: Αξιολόγηση αερόβιας αντοχής (καμπύλη γαλακτικού & δρομική οικονομία).
15 Μαρτίου 2010 (Δια ζώσης) Σμήλιος Η. Διάλεξη 3η: Εργαστήριο: Αξιολόγηση αναερόβιας ικανότητας και νευρομυϊκής λειτουργίας.
22-26 Μαρτίου 2010 (Ασύγχρονη διάλεξη) Σμήλιος Η. Διάλεξη 4η: Φυσιολογικές βάσεις της προπόνησης δύναμης.
13 Απριλίου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 18:00-20:30 Τοκμακίδης Σ. Διάλεξη 5η: Καμπύλη γαλακτικού – Δρομική οικονομία: Προσδιορισμός της προπονητικής έντασης σε αθλήματα αντοχής.
19-23 Απριλίου 2010 (Ασύγχρονη διάλεξη) Δούδα Ε. Διαλεξη 6η: Εξέλιξη των φυσικών ικανοτήτων στην αναπτυξιακή ηλικία.
27 Απριλίου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 15:00-17:30 Τοκμακίδης Σ. Διαλεξη 7η: Αερόβια και αναερόβια ικανότητα στην παιδική και εφηβική ηλικία.
11 Μαΐου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 18:00-20:30 Τουμπέκης Α. Διαλεξη 8η: Αναπλήρωση υγρών και θερμορύθμιση.
25 Μαΐου 2010 (Σύγχρονη διάλεξη), Ώρα 15:00-17:30 Σμήλιος Η. & Αυλωνίτη Α. Διαλεξη 9η: Άσκηση και ανοσοποιητικό σύστημα.
2 Ιουνίου 2010 (Δια ζώσης) Τουμπέκης Α. Διαλεξη 10η: Επίδραση της ενεργητικής αποκατάστασης στην απόδοση.
3 Ιουνίου 2010 (Δια ζώσης) Σμήλιος Η. Διαλεξη 11η: Προσαρμογές του ορμονικού συστήματος με την προπόνηση δύναμης.
4 Ιουνίου 2010 (Δια ζώσης) Τοκμακίδης Σ. Διαλεξη 12η: Σύνδρομο υπερπροπόνησης.
14-20 Ιουνίου 2010 Τοκμακίδης Σ. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις, εργαστήρια, παρουσιάσεις, προγραμματισμένη συμμετοχή σε έρευνα πεδίου.
Οι παραπάνω θεματικές ενότητες θα αναπτυχθούν θεωρητικά με εισηγήσεις. Επίσης, οι διδασκόμενοι θα πραγματοποιήσουν αυτόνομα μια μικρή ερευνητική εργασία.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Γραπτή σύνοψη τριών ερευνητικών άρθρων (~500 λέξεις) 20% 
2. Γραπτή ανασκόπηση με βιβλιογραφία της τελευταίας πενταετίας (ελάχιστο όριο 10 άρθρα): 40% (περίπου 1500 λέξεις) με ενδεικτικό πίνακα ανασκόπησης.
3. Τελικές εξετάσεις: 40%


Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

1. Brooks G.A. & T. Fahey. (1984). Exercise Physiology: Human bioenergetics and its applications. Wiley & Sons, N.Y.

2. Powers S.K. & E.T. Howley. (1997). Exercise Physiology. Boston, WCB McGraw-Hill.

3. McArdle W.D., F.I. Katch, & V.L. Katch (2000). Φυσιολογία της Άσκησης. Ιατρικές Εκδόσεις¨Πασχαλίδης, Αθήνα.


Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Υπερπροπόνηση σε σχέση με τα διάφορα αγωνίσματα
2. Υπερπροπόνηση στην εφηβική ηλικία
3. Διατροφή και υπερπροπόνηση
4. Προπόνηση δύναμης στους αναπνευστικούς μύες.
5. Διαφορές ανδρών γυναικών σε σχέση με τους αναπνευστικούς μύες.
6. Ο ρόλος των αναπνευστικών μυών σε αερόβια και αναερόβια αγωνίσματα
7. Ο ρόλος της διατροφής στην αθλητική απόδοση των παιδιών
8. Η προπονητική προσαρμοστικότητα των παιδιών
9. Ο ιδανικός χρόνος αποκατάστασης μετά από έντονη άσκηση στα παιδιά
10. Μεταβολισμός του ATP και της φωσφοκρεατίνης σε άσκηση μέγιστης έντασης
11. Νευρομυϊκές προσαρμογές με την προπόνηση δύναμης στην παιδική ηλικία
12. Αναερόβιος μεταβολισμός σε παίδες και εφήβους
13. Οξεία ορμονική ανταπόκριση σε άσκηση με βάρη
14. Παράγοντες της επιβάρυνσης που επηρεάζουν τις ορμονικές ανταποκρίσεις σε άσκηση με βάρη
15. Ορμονικές προσαρμογές μετά από βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα προγράμματα δύναμης
16. Συσχέτιση μεταξύ της ορμονικής ανταπόκρισης και της δύναμης
17. Ανάπτυξη της δύναμης με διάφορα μοντέλα περιοδικότητας
18. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα ισχύος
19. Προσαρμογές της νευρομυϊκής λειτουργίας με προγράμματα συνδυασμού για την ανάπτυξη της μέγιστης δύναμης και της ισχύος
20. Φυσιολογικές προσαρμογές του οργανισμού κατά τη διαδικασία εγκλιματισμού σε θερμό περιβάλλον.
21. Παραγωγή ενέργειας και μεταβολικές διεργασίες κατά την έντονη αγωνιστική προσπάθεια
22. Χρήση του γαλακτικού και ο προσδιορισμός της έντασης στην αερόβια άσκηση.
23. Ο ρόλος και η συμπεριφορά της καμπύλης του γαλακτικού με την προπόνηση αντοχής
24. Η συμμετοχή του γαλακτικού στο μεταβολισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης
25. Η συμμετοχή του αερόβιου μεταβολισμού στις έντονες αναερόβιες και υπερμέγιστες προσπάθειες
26. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ανοσοποιητικού συστήματος.
27. Υπερπροπόνηση και ανταποκρίσεις του ορμονικού συστήματος.
28. Παράγοντες που επηρεάζουν τη δρομική οικονομία και την αντοχή.
29. Φυσιολογικές διαφορές και ομοιότητες μεταξύ της προπόνησης αντοχής και της προπόνηση ταχύτητας
30. Ελεύθερη επιλογή θέματος σχετική με το περιεχόμενο του μαθήματος που δεν εμπεριέχεται στην παραπάνω θεματολόγια.