740 - Διατροφή και υγεία

Κωδικός Μαθήματος
740
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Γ: Πρόληψη – παρέμβαση – αποκατάσταση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Τζιαμούρτας Αθανάσιος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47054
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Φατούρος Ι.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Μάθημα εξ' αποστάσεως.
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: nutrition, hematology, metabolism, energy balance, metabolic syndrome, Mediterranean diet.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει τις βασικές γνώσεις γύρω από θέματα μακροστοιχείων και ιχνοστοιχείων και πως αυτά επηρεάζουν την υγεία ενός ατόμου Επιπλέον θα εξεταστεί ποια είναι η επίδραση της έλλειψης ή της υπερβολικής πρόσληψης ορισμένων από αυτά τα στοιχεία στην υγεία του ανθρώπου.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Τζιαμούρτας Α. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη διατροφή και υγεία.
- Τζιαμούρτας Α. Διάλεξη 2η: Πρόσληψη υδατανθράκων.
- Φατούρος Ι. Διάλεξη 3η: Πρόσληψη λιπών.
- Φατούρος Ι. Διάλεξη 4η: Πρόσληψη πρωτεϊνών.
- Τζιαμούρτας Α. Διάλεξη 5η: Βιταμίνες.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 6η: Ιχνοστοιχεία.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 7η: Αναιμία - Υπερχρωμάτωση.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 8η: Ενεργειακή ισορροπία.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 9η: Ο ρόλος της λεπτίνης στην ενεργειακή ισορροπία.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 10η: Γλυκαιμικός δείκτης.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 11η: Μεταβολικό σύνδρομο και Μεσογειακή διατροφή.
- Τζιαμούρτας Α. Διαλεξη 12η: Διατροφικές διαταραχές (Δίαιτες-Ανορεξία-Βουλιμία).
- Τζιαμούρτας Α. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
12 διαλέξεις.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει: 

1. Βιβλιογραφική Ανασκόπηση (30%)
2. Μεσο-εξαμηνιαίο Διαγώνισμα (20%)
3. Γραπτές Εξετάσεις (50%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Jequier, E. and Tappy, L. Regulation of Body Weight in Humans. Physiological Reviews, 79(2), 451-480, 1999.
2. Gleim, G.W. and Glace, B.W. Energy Balance and Weight Control (Male and Female). In Contemporary Endocrinology: Sports Endocrinology (Eds) Warren and Constantini, Humana Press inc, Totowa, NJ, 189-205, 2000.
3. Hu, F.B., van Dam, R.M., Liu, S. Diet and risk of Type II diabetes: the role of types of fat and carbohydrate. Diabetologia, 44: 805-817, 2001.
4. Jeffery RW. Does weight cycling present a health risk? Am J Clin Nutr 1996 Mar;63(3 Suppl):452S-455S.
5. Arciero PJ, Vukovich MD, Holloszy JO, Racette SB, Kohrt WM. Comparison of short-term diet and exercise on insulin action in individuals with abnormal glucose tolerance. J Appl Physiol 1999 Jun;86(6):1930-5.
6. Position of the American Dietetic Association: Weight Management. Journal of the American Dietetic Association, 102 (8): 1145 – 1155, 2002.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Διατροφή και στεφανιαία νόσος της καρδιάς
2. Ο ρόλος της βιταμίνης D και του ασβεστίου στο μεταβολισμό των οστών
3. Διατροφή και οστεοπόρωση
4. Διαιτολογική αντιμετώπιση του σακχαρώδη διαβήτη
5. Διατροφή και καρκίνος του πεπτικού συστήματος. Ο ρόλος των φυτικών ινών
6. Διατροφή ηλικιωμένων
7. Διατροφή στην αναπτυξιακή ηλικία
8. Ο ρόλος των ω-3 λιπαρών οξέων στη διατροφή του ανθρώπου
9. Διαφορές μεταξύ της μεσογειακής διατροφής και της διατροφής του δυτικού τρόπου διατροφής
10. Μεσογειακή διατροφή και πρόβλεψη παθήσεων του καρδιαγγειακού συστήματος

Ν739 - Άτομα με ειδικές ανάγκες και άσκηση

Κωδικός Μαθήματος
Ν739
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Γ: Πρόληψη – παρέμβαση – αποκατάσταση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μπάτσιου Σοφία
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39708
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
-
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' αποστάσεως, δια ζώσης
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: people with special needs, inclusion mainstreaming, perceptual motor development, mental retardation, learning disabilities, emotional disturbance, movement disability, spinal cord injury, amputee polio, cerebral palsy, blindness, deafness, exercise, sport, paralympic games

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τα στάδια της φυσιολογικής ψυχοκινητικής ανάπτυξης του ατόμου και ν΄ αποκτήσουν την ικανότητα ν΄ αναγνωρίζουν τις πιθανές διαταραχές με την αξιολόγηση, για την έγκυρη παρέμβαση, β. να γνωρίσουν τις διαταραχές που εμφανίζουν οι διάφορες κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία καθώς και τους περιορισμούς που θέτουν οι αναπηρίες στο σχεδιασμό και εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων αυτών. γ. να ενημερωθούν για τις δραστηριότητες με τις οποίες ασχολούνται τα άτομα με αναπηρία κατά τον ελεύθερο χρόνο τους αλλά και σε επίπεδο πρωταθλητισμού.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Εισηγητής   Θέμα
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 1η: Άτομα με αναπηρία – άσκηση.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 2η: Η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 3η: Νοητική υστέρηση.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 4η: Ψυχοκινητική ανάπτυξη- αξιολόγηση.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 5η: Νοητική υστέρηση- άσκηση- Special Olympics.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 6η: Εγκεφαλική παράλυση- άσκηση.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 7η: Μαθησιακές δυσκολίες - συναισθηματικές διαταραχές.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 8η: Φυσική δραστηριότητα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες – συναισθηματικές διαταραχές.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 9η: Άτομα με αισθητηριακές διαταραχές (τύφλωση- κώφωση).
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 10η: Άτομα με κινητικά προβλήματα.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 11η: Αξιολόγηση και σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης για άτομα με κινητικά προβλήματα.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 12η: Αθλητισμός υψηλών επιδόσεων για τα άτομα με αναπηρία.
- Μπάτσιου Σ. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Παρουσίαση ερευνητικού άρθρου (υποχρεωτικά) (10%)
2. Κατάθεση εργασίας ανασκόπησης (υποχρεωτικά) (30%)
3. Γραπτές εξετάσεις (υποχρεωτικά) (50%)
4. Συμμετοχή στο μάθημα (υποχρεωτικά) (10%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Aγγελοπούλου - Σακαντάμη Ν. (2004). Ειδική Αγωγή- αναπτυξιακές διαταραχές & χρόνιες μειονεξίες. Εκδ Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη. 
2. Davis, R.( 2002). Inclusion Through Sports. Human Kinetics.
3. DePauw K & Susan G. (2005). Disability Sport. (2nd ed.), Human Kinetics.
4. Gallahue, L.D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά. Μετ. Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α.University Studio Press. Θεσσαλονίκη.
5. Lepore M., Gayle W., Stevens S. (1998). Adapted Aquatics Programming- A Professional Guide. Human Kinetics.
6. Sherrill C. (1993). Adapted Physical Activity Recreation and Sport. Cross - disciplinary and Lifespan. 4th Ed. Brown & Benchmark.
7. Winnick J. (2005). Adapted Physical Education and Sport. 4th ed.. Human Kinetics.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Η στάση των δασκάλων Φυσικής Αγωγής ως προς την ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο Σχολείο.
2. Φυσική αγωγή για τα παιδιά με και χωρίς ειδικές ανάγκες στο σχολείο.
3. Η στάση και πρόθεση των προπονητών ν΄ αναλάβουν την εκγύμναση ατόμων με ειδικές ανάγκες.
4. Ο ρόλος του δασκάλου στην αλλαγή της στάσης των μαθητών χωρίς ειδικές ανάγκες προς τους συμμαθητές τους με ειδικές ανάγκες. 
5. Τα ΄΄ενοποιημένα΄΄ αθλήματα και ο ρόλος τους στη διαδικασία ένταξης και αποδοχής των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
6. Η αξιολόγηση της κινητικής ανάπτυξης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Προγράμματα παρέμβασης.
7. Μέθοδοι αξιολόγησης της ισορροπίας στα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
8. Το επίπεδο κινητικής ανάπτυξης των παιδιών με νοητική υστέρηση.
9. Μέθοδοι αξιολόγησης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων με νοητική υστέρηση.
10. Το επίπεδο ανάπτυξης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων με νοητική υστέρηση.
11. Το πρόβλημα της οστεοπόρωσης στα άτομα με νοητική υστέρηση.
12. Μέθοδοι διδασκαλίας στο μάθημα της φυσικής αγωγής για τα άτομα με διάσπαση προσοχής- υπερκινητικότητα.
13. .Το άγχος και οι αθλητές με ειδικές ανάγκες υψηλού επιπέδου.
14. Ο πραγματικός χρόνος εξάσκησης στο μάθημα της φυσικής αγωγής για τα άτομα με νοητική υστέρηση. Ο ρόλος των ΄΄βοηθών΄΄ στη διαδικασία μάθησης των παιδιών με νοητική υστέρηση
15. Άσκηση και παιδιά με συναισθηματικές διαταραχές
16. Ο αθλητισμός ως μέσο κοινωνικοποίησης των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
17. Οι τραυματισμοί για τα άτομα που χρησιμοποιούν τροχήλατη καρέκλα.
18. Μέθοδοι αξιολόγησης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων που χρησιμοποιούν τροχήλατη καρέκλα. 
19. Το επίπεδο ανάπτυξης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων με κάκωση νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμό, πολιομυελίτιδα.
20. Μέθοδοι βελτίωσης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων που χρησιμοποιούν τροχήλατη καρέκλα. 
21. Η οστεοπόρωση στα άτομα με κάκωση νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμό, πολιομυελίτιδα...
22. Προπόνηση δύναμης στα άτομα με νοητική υστέρηση, κάκωση νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμό, πολιομυελίτιδα...
23. Μέθοδοι εξάσκησης των ατόμων με σκλήρυνση κατά πλάκας.
24. Το επίπεδο ανάπτυξης της ικανότητας της ισορροπίας στα άτομα με προβλήματα ακοής- κώφωσης.
25. Το επίπεδο ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης των ατόμων με προβλήματα ακοής- κώφωσης, όρασης- τύφλωσης.
26. . Η σημασία της χαλάρωσης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες
27. Κατάλληλοι χώροι άθλησης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. 
28. Δραστηριότητες αναψυχής για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Απαραίτητες προσαρμογές.
29. Η κολύμβηση για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
30. Αποτελεσματικοί τρόποι προώθησης της τροχήλατης καρέκλας στους αγώνες δρόμου.

Ν738 - Τεχνικές στη συμβουλευτική της αποκατάστασης

Κωδικός Μαθήματος
Ν738
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Γ: Πρόληψη – παρέμβαση – αποκατάσταση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μπενέκα Αναστασία
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39662
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Μπεμπέτσος Ε.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' αποστάσεως και εντατική δια ζώσης εκπαίδευση
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: counseling, injured athletes, adherence, psychological intervention, motivation, rehabilitation, athletic trainer, patient education.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να διδάξει στους φοιτητές τεχνικές με τις οποίες ο προπονητής μπορεί να ενισχύσει τον τραυματισμένο αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασής του μετά από μυοσκελετικό τραυματισμό. Αρχικά, θα περιγραφεί η εικόνα που συχνά παρουσιάζει ο αθλητής αμέσως μετά τον τραυματισμό του, οι πρώτες αντιδράσεις και πως αυτές πρέπει να αντιμετωπίζονται από τον προπονητή. Στη συνέχεια θα αναπτυχθούν τεχνικές παρέμβασης του προπονητή με στόχο την παρακίνηση του αθλητή και την καλύτερη απόδοσή του στα προπονητικά περιεχόμενα της αποκατάστασης. Τέλος, θα συζητηθούν προβλήματα που συναντά ο αθλητής στη διάρκεια της αποκατάστασής του και αποτελεσματικοί τρόποι αντιμετώπισης από τον προπονητή.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Εισηγητής   Θέμα
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 1η: Η Συμβουλευτική στην Προπόνηση Αποκατάστασης μετά από τραυματισμό.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 2η: Ο συμβουλευτικός ρόλος των ειδικών στη διάρκεια της αποκατάστασης του τραυματισμένου αθλητή.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 3η: Ψυχολογικές αντιδράσεις του αθλητή μετά τον τραυματισμό.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 4η: Η πληροφόρηση στον τραυματισμένο αθλητή.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 5η: Αποτελεσματική αλληλεπίδραση του ειδικού και του τραυματισμένου αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασης.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 6η: Η συμβουλευτική για βελτίωση της επιμονής του αθλητή στο πρόγραμμα θεραπείας.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 7η: Αξιολόγηση του αθλητή μέσα από την ατομική συνέντευξη.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 8η: Ο ρόλος της κοινωνικής υποστήριξης του τραυματισμένου αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασής του.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 9η: Τεχνικές αντιμετώπισης του πόνου στην αποκατάσταση τραυματισμών.
- Μπεμπέτσος Ε. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 10η: Η χρήση της νοερής απεικόνισης και των τεχνικών χαλάρωσης στην αποκατάσταση τραυματισμών.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 11η: Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες κινδύνου που προδιαθέτουν για τραυματισμό - Πρόληψη τραυματισμών.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 12η: Πρόγραμμα παρέμβασης σε όλη τη διάρκεια της αποκατάστασης.
- Μπενέκα Α. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εξ' αποστάσεως και εντατική δια ζώσης διδασκαλία.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Στη διάρκεια του εξαμήνου θα γίνονται ασκήσεις πρακτικής εφαρμογής οι οποίες θα αποτελέσουν συνολικά το 40% της τελικής βαθμολογίας. Το υπόλοιπο 60% θα προέλθει από γραπτές εξετάσεις που θα γίνουν στη διάρκεια και στο τέλος του εξαμήνου.

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Heil J.(1993) Psychology of sport injury, Human Kinetics Publishers
2. Ray R., Wiese-Bjornstal D. (1999) Counseling in Sports Medicine. Human Kinetics Publishers
3. Proceedings of the 10th World Congress of Sport Psychology, Skiathos, Hellas.
4. Taylor J., Taylor S. (1997) Psychological Approaches to sports injury rehabilitation. Aspen Publishers, Inc. Gaithersburg, Maryland.
5. Pargman D. (1993) Psychological Bases of Sport Injuries, Fitness Information Technology, Inc
6. Zuluaga M., Briggs C., Carlisle J., McDonald V., McMeeken J., Nickson W., Oddy P., Wilson D. (2000) Sports Physiotherapy, applied science and practice.
7. Irvin R., Iversen D., Roy S. (1998) Sports Medicine-Prevention,assessment, management and rehabilitation of athletic injuries, Mosby co.
8. Crossman J. (2001)Coping with sports injuries: Psychological strategies for rehabilitation. Oxford University Press Inc., New York. 
9. Θεοδωράκης Γ., Γούδας Μ., Παπαϊωάννου Α. (2001). Η ψυχολογία των τραυματισμών στον αθλητισμό. Κεφ. Βιβλίου Ψυχολογική υπεροχή στον αθλητισμό. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Φάσεις και περιεχόμενα της προπόνησης αποκατάστασης τραυματισμένων αθλητών – Τεχνικές παρέμβασης με στόχο την παρακίνηση του αθλητή
2. Παράγοντες που προδιαθέτουν σε τραυματισμό – εφαρμογή στην πρόληψη τραυματισμών
3. Εφαρμογή της συμβουλευτικής στην αποκατάσταση αθλητών μετά από οξύ τραυματισμό
4. Συνέπειες μιας οξείας κάκωσης στη συμπεριφορά του αθλητή. Ο ρόλος του προπονητή
5. Διαφοροποίηση της συμπεριφοράς του αθλητή σε περίπτωση χρόνιας πάθησης του μυοσκελετικού συστήματος
6. Χαρακτηριστικά της συμβουλευτικής του αθλητή σε περίπτωσης χρόνιας μυοσκελετικής πάθησης
7. Προβλήματα επικοινωνίας μεταξύ τραυματισμένου αθλητή και ειδικού αποκατάστασης
8. Αξιολόγηση της ψυχολογικής κατάστασης του αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασης
9. Μέθοδοι παρακίνησης στη διάρκεια αποκατάστασης μετά από κάκωση του προσθίου χιαστού συνδέσμου
10. Μέθοδοι ενίσχυσης του αθλητή στο πρόγραμμα θεραπείας για την αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου στη μέση
11. Αρχές αποτελεσματικής αλληλεπίδρασης του ειδικού της αποκατάστασης και του τραυματισμένου αθλητή
12. Αρχές που διέπουν τη διαδικασία πληροφόρησης του αθλητή αμέσως μετά τον τραυματισμό του και στη διάρκεια της θεραπείας. Ο ρόλος του γιατρού
13. Η ομάδα αποκατάστασης και ο συμβουλευτικός τους ρόλος στη διάρκεια του προγράμματος θεραπείας: προπονητής αποκατάστασης – φυσικοθεραπευτής - γιατρός
14. Επανένταξη του αθλητή στην αγωνιστική δράση. Προϋποθέσεις και περιορισμοί
15. Ο ρόλος της νοερής εξάσκησης στην αποκατάσταση τραυματισμών
16. Ο ρόλος της νοερής απεικόνισης 
17. Ο καθορισμός στόχων ως τεχνική παρέμβασης
18. Ο θετικός αυτό-διάλογος στην αποκατάσταση τραυματισμών
19. Χαλάρωση
20. Η κατεύθυνση της προσοχής
21. Τεχνικές παρέμβασης με στόχο την πρόληψη μυοσκελετικών τραυματισμών σε αθλητές
22. Πρόγραμμα εκπαίδευσης και παρέμβασης σε άτομα που πάσχουν από χρόνιο πόνο στη μέση
23. Σε άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα
24. Η αντιμετώπιση του πόνου στη διάρκεια της αποκατάστασης σε περίπτωση οξείας κάκωσης
25. Η αντιμετώπιση του πόνου στη διάρκεια της αποκατάστασης σε περίπτωσης χρόνιας πάθησης

739 - Άτομα με ειδικές ανάγκες και άσκηση

Κωδικός Μαθήματος
739
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Γ: Πρόληψη – παρέμβαση – αποκατάσταση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μπάτσιου Σοφία
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39708
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
-
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' αποστάσεως, δια ζώσης
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: people with special needs, inclusion mainstreaming, perceptual motor development, mental retardation, learning disabilities, emotional disturbance, movement disability, spinal cord injury, amputee polio, cerebral palsy, blindness, deafness, exercise, sport, paralympic games

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Να κατανοήσουν οι φοιτητές τα στάδια της φυσιολογικής ψυχοκινητικής ανάπτυξης του ατόμου και ν΄ αποκτήσουν την ικανότητα ν΄ αναγνωρίζουν τις πιθανές διαταραχές με την αξιολόγηση, για την έγκυρη παρέμβαση, β. να γνωρίσουν τις διαταραχές που εμφανίζουν οι διάφορες κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία καθώς και τους περιορισμούς που θέτουν οι αναπηρίες στο σχεδιασμό και εφαρμογή των προγραμμάτων άσκησης για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων αυτών. γ. να ενημερωθούν για τις δραστηριότητες με τις οποίες ασχολούνται τα άτομα με αναπηρία κατά τον ελεύθερο χρόνο τους αλλά και σε επίπεδο πρωταθλητισμού.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 1η: Άτομα με αναπηρία – άσκηση.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 2η: Η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 3η: Νοητική υστέρηση.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 4η: Ψυχοκινητική ανάπτυξη- αξιολόγηση.
- Μπάτσιου Σ. Διάλεξη 5η: Νοητική υστέρηση- άσκηση- Special Olympics.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 6η: Εγκεφαλική παράλυση- άσκηση.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 7η: Μαθησιακές δυσκολίες - συναισθηματικές διαταραχές.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 8η: Φυσική δραστηριότητα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες – συναισθηματικές διαταραχές.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 9η: Άτομα με αισθητηριακές διαταραχές (τύφλωση- κώφωση).
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 10η: Άτομα με κινητικά προβλήματα.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 11η: Αξιολόγηση και σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης για άτομα με κινητικά προβλήματα.
- Μπάτσιου Σ. Διαλεξη 12η: Αθλητισμός υψηλών επιδόσεων για τα άτομα με αναπηρία.
- Μπάτσιου Σ. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εισηγήσεις.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει:

1. Παρουσίαση ερευνητικού άρθρου (υποχρεωτικά) (10%)
2. Κατάθεση εργασίας ανασκόπησης (υποχρεωτικά) (30%)
3. Γραπτές εξετάσεις (υποχρεωτικά) (50%)
4. Συμμετοχή στο μάθημα (υποχρεωτικά) (10%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Aγγελοπούλου - Σακαντάμη Ν. (2004). Ειδική Αγωγή- αναπτυξιακές διαταραχές & χρόνιες μειονεξίες. Εκδ Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη. 
2. Davis, R.( 2002). Inclusion Through Sports. Human Kinetics.
3. DePauw K & Susan G. (2005). Disability Sport. (2nd ed.), Human Kinetics.
4. Gallahue, L.D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά. Μετ. Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α.University Studio Press. Θεσσαλονίκη.
5. Lepore M., Gayle W., Stevens S. (1998). Adapted Aquatics Programming- A Professional Guide. Human Kinetics.
6. Sherrill C. (1993). Adapted Physical Activity Recreation and Sport. Cross - disciplinary and Lifespan. 4th Ed. Brown & Benchmark.
7. Winnick J. (2005). Adapted Physical Education and Sport. 4th ed.. Human Kinetics.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Η στάση των δασκάλων Φυσικής Αγωγής ως προς την ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο Σχολείο.
2. Φυσική αγωγή για τα παιδιά με και χωρίς ειδικές ανάγκες στο σχολείο.
3. Η στάση και πρόθεση των προπονητών ν΄ αναλάβουν την εκγύμναση ατόμων με ειδικές ανάγκες.
4. Ο ρόλος του δασκάλου στην αλλαγή της στάσης των μαθητών χωρίς ειδικές ανάγκες προς τους συμμαθητές τους με ειδικές ανάγκες. 
5. Τα ΄΄ενοποιημένα΄΄ αθλήματα και ο ρόλος τους στη διαδικασία ένταξης και αποδοχής των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
6. Η αξιολόγηση της κινητικής ανάπτυξης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Προγράμματα παρέμβασης.
7. Μέθοδοι αξιολόγησης της ισορροπίας στα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
8. Το επίπεδο κινητικής ανάπτυξης των παιδιών με νοητική υστέρηση.
9. Μέθοδοι αξιολόγησης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων με νοητική υστέρηση.
10. Το επίπεδο ανάπτυξης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων με νοητική υστέρηση.
11. Το πρόβλημα της οστεοπόρωσης στα άτομα με νοητική υστέρηση.
12. Μέθοδοι διδασκαλίας στο μάθημα της φυσικής αγωγής για τα άτομα με διάσπαση προσοχής- υπερκινητικότητα.
13. .Το άγχος και οι αθλητές με ειδικές ανάγκες υψηλού επιπέδου.
14. Ο πραγματικός χρόνος εξάσκησης στο μάθημα της φυσικής αγωγής για τα άτομα με νοητική υστέρηση. Ο ρόλος των ΄΄βοηθών΄΄ στη διαδικασία μάθησης των παιδιών με νοητική υστέρηση
15. Άσκηση και παιδιά με συναισθηματικές διαταραχές
16. Ο αθλητισμός ως μέσο κοινωνικοποίησης των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
17. Οι τραυματισμοί για τα άτομα που χρησιμοποιούν τροχήλατη καρέκλα.
18. Μέθοδοι αξιολόγησης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων που χρησιμοποιούν τροχήλατη καρέκλα. 
19. Το επίπεδο ανάπτυξης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων με κάκωση νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμό, πολιομυελίτιδα.
20. Μέθοδοι βελτίωσης της αερόβιας ικανότητας των ατόμων που χρησιμοποιούν τροχήλατη καρέκλα. 
21. Η οστεοπόρωση στα άτομα με κάκωση νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμό, πολιομυελίτιδα...
22. Προπόνηση δύναμης στα άτομα με νοητική υστέρηση, κάκωση νωτιαίου μυελού, ακρωτηριασμό, πολιομυελίτιδα...
23. Μέθοδοι εξάσκησης των ατόμων με σκλήρυνση κατά πλάκας.
24. Το επίπεδο ανάπτυξης της ικανότητας της ισορροπίας στα άτομα με προβλήματα ακοής- κώφωσης.
25. Το επίπεδο ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης των ατόμων με προβλήματα ακοής- κώφωσης, όρασης- τύφλωσης.
26. . Η σημασία της χαλάρωσης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες
27. Κατάλληλοι χώροι άθλησης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. 
28. Δραστηριότητες αναψυχής για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Απαραίτητες προσαρμογές.
29. Η κολύμβηση για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
30. Αποτελεσματικοί τρόποι προώθησης της τροχήλατης καρέκλας στους αγώνες δρόμου.

738 - Τεχνικές στη συμβουλευτική της αποκατάστασης

Κωδικός Μαθήματος
738
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Γ: Πρόληψη – παρέμβαση – αποκατάσταση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Μπενέκα Αναστασία
Βαθμίδα: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τηλ: +30 25310 39662
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Μπεμπέτσος Ε.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' αποστάσεως και εντατική δια ζώσης εκπαίδευση
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: counseling, injured athletes, adherence, psychological intervention, motivation, rehabilitation, athletic trainer, patient education.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να διδάξει στους φοιτητές τεχνικές με τις οποίες ο προπονητής μπορεί να ενισχύσει τον τραυματισμένο αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασής του μετά από μυοσκελετικό τραυματισμό. Αρχικά, θα περιγραφεί η εικόνα που συχνά παρουσιάζει ο αθλητής αμέσως μετά τον τραυματισμό του, οι πρώτες αντιδράσεις και πως αυτές πρέπει να αντιμετωπίζονται από τον προπονητή. Στη συνέχεια θα αναπτυχθούν τεχνικές παρέμβασης του προπονητή με στόχο την παρακίνηση του αθλητή και την καλύτερη απόδοσή του στα προπονητικά περιεχόμενα της αποκατάστασης. Τέλος, θα συζητηθούν προβλήματα που συναντά ο αθλητής στη διάρκεια της αποκατάστασής του και αποτελεσματικοί τρόποι αντιμετώπισης από τον προπονητή.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 1η: Η Συμβουλευτική στην Προπόνηση Αποκατάστασης μετά από τραυματισμό.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 2η: Ο συμβουλευτικός ρόλος των ειδικών στη διάρκεια της αποκατάστασης του τραυματισμένου αθλητή.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 3η: Ψυχολογικές αντιδράσεις του αθλητή μετά τον τραυματισμό.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 4η: Η πληροφόρηση στον τραυματισμένο αθλητή.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διάλεξη 5η: Αποτελεσματική αλληλεπίδραση του ειδικού και του τραυματισμένου αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασης.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 6η: Η συμβουλευτική για βελτίωση της επιμονής του αθλητή στο πρόγραμμα θεραπείας.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 7η: Αξιολόγηση του αθλητή μέσα από την ατομική συνέντευξη.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 8η: Ο ρόλος της κοινωνικής υποστήριξης του τραυματισμένου αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασής του.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 9η: Τεχνικές αντιμετώπισης του πόνου στην αποκατάσταση τραυματισμών.
- Μπεμπέτσος Ε. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 10η: Η χρήση της νοερής απεικόνισης και των τεχνικών χαλάρωσης στην αποκατάσταση τραυματισμών.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 11η: Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες κινδύνου που προδιαθέτουν για τραυματισμό - Πρόληψη τραυματισμών.
- Μπενέκα Α. &
Μπεμπέτσος Ε.
Διαλεξη 12η: Πρόγραμμα παρέμβασης σε όλη τη διάρκεια της αποκατάστασης.
- Μπενέκα Α. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Εξ' αποστάσεως και εντατική δια ζώσης διδασκαλία.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
Στη διάρκεια του εξαμήνου θα γίνονται ασκήσεις πρακτικής εφαρμογής οι οποίες θα αποτελέσουν συνολικά το 40% της τελικής βαθμολογίας. Το υπόλοιπο 60% θα προέλθει από γραπτές εξετάσεις που θα γίνουν στη διάρκεια και στο τέλος του εξαμήνου.

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Heil J.(1993) Psychology of sport injury, Human Kinetics Publishers
2. Ray R., Wiese-Bjornstal D. (1999) Counseling in Sports Medicine. Human Kinetics Publishers
3. Proceedings of the 10th World Congress of Sport Psychology, Skiathos, Hellas.
4. Taylor J., Taylor S. (1997) Psychological Approaches to sports injury rehabilitation. Aspen Publishers, Inc. Gaithersburg, Maryland.
5. Pargman D. (1993) Psychological Bases of Sport Injuries, Fitness Information Technology, Inc
6. Zuluaga M., Briggs C., Carlisle J., McDonald V., McMeeken J., Nickson W., Oddy P., Wilson D. (2000) Sports Physiotherapy, applied science and practice.
7. Irvin R., Iversen D., Roy S. (1998) Sports Medicine-Prevention,assessment, management and rehabilitation of athletic injuries, Mosby co.
8. Crossman J. (2001)Coping with sports injuries: Psychological strategies for rehabilitation. Oxford University Press Inc., New York. 
9. Θεοδωράκης Γ., Γούδας Μ., Παπαϊωάννου Α. (2001). Η ψυχολογία των τραυματισμών στον αθλητισμό. Κεφ. Βιβλίου Ψυχολογική υπεροχή στον αθλητισμό. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Φάσεις και περιεχόμενα της προπόνησης αποκατάστασης τραυματισμένων αθλητών – Τεχνικές παρέμβασης με στόχο την παρακίνηση του αθλητή
2. Παράγοντες που προδιαθέτουν σε τραυματισμό – εφαρμογή στην πρόληψη τραυματισμών
3. Εφαρμογή της συμβουλευτικής στην αποκατάσταση αθλητών μετά από οξύ τραυματισμό
4. Συνέπειες μιας οξείας κάκωσης στη συμπεριφορά του αθλητή. Ο ρόλος του προπονητή
5. Διαφοροποίηση της συμπεριφοράς του αθλητή σε περίπτωση χρόνιας πάθησης του μυοσκελετικού συστήματος
6. Χαρακτηριστικά της συμβουλευτικής του αθλητή σε περίπτωσης χρόνιας μυοσκελετικής πάθησης
7. Προβλήματα επικοινωνίας μεταξύ τραυματισμένου αθλητή και ειδικού αποκατάστασης
8. Αξιολόγηση της ψυχολογικής κατάστασης του αθλητή στη διάρκεια της αποκατάστασης
9. Μέθοδοι παρακίνησης στη διάρκεια αποκατάστασης μετά από κάκωση του προσθίου χιαστού συνδέσμου
10. Μέθοδοι ενίσχυσης του αθλητή στο πρόγραμμα θεραπείας για την αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου στη μέση
11. Αρχές αποτελεσματικής αλληλεπίδρασης του ειδικού της αποκατάστασης και του τραυματισμένου αθλητή
12. Αρχές που διέπουν τη διαδικασία πληροφόρησης του αθλητή αμέσως μετά τον τραυματισμό του και στη διάρκεια της θεραπείας. Ο ρόλος του γιατρού
13. Η ομάδα αποκατάστασης και ο συμβουλευτικός τους ρόλος στη διάρκεια του προγράμματος θεραπείας: προπονητής αποκατάστασης – φυσικοθεραπευτής - γιατρός
14. Επανένταξη του αθλητή στην αγωνιστική δράση. Προϋποθέσεις και περιορισμοί
15. Ο ρόλος της νοερής εξάσκησης στην αποκατάσταση τραυματισμών
16. Ο ρόλος της νοερής απεικόνισης 
17. Ο καθορισμός στόχων ως τεχνική παρέμβασης
18. Ο θετικός αυτό-διάλογος στην αποκατάσταση τραυματισμών
19. Χαλάρωση
20. Η κατεύθυνση της προσοχής
21. Τεχνικές παρέμβασης με στόχο την πρόληψη μυοσκελετικών τραυματισμών σε αθλητές
22. Πρόγραμμα εκπαίδευσης και παρέμβασης σε άτομα που πάσχουν από χρόνιο πόνο στη μέση
23. Σε άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα
24. Η αντιμετώπιση του πόνου στη διάρκεια της αποκατάστασης σε περίπτωση οξείας κάκωσης
25. Η αντιμετώπιση του πόνου στη διάρκεια της αποκατάστασης σε περίπτωσης χρόνιας πάθησης